Vicent Mingarro, Frutinter:

"Ondanks de beperkte afzet richting horeca, blijft de verkoop van (water)meloen in Spanje op peil"

Ondanks de beperkte afzet richting horeca als gevolg van de coronamaatregelen, loopt de afzet van meloenen en watermeloenen vlot in Spanje dankzij een goede balans tussen vraag en aanbod. De Spanjaarden eten immers steeds meer jaarrond meloen en watermeloen, tenminste als het product beschikbaar is. De handelaren zien de komende weken vol vertrouwen tegemoet, maar toch valt het nog even af te wachten of er ook een vlotte overgang komt tussen het Senegal-seizoen en de eerste Spaanse oogst. Die lijkt immers overvloedig te worden.

“De afzet van meloen en watermeloen is helemaal niet slecht op dit moment. Ondanks het feit dat de horeca in coronatijd op een laag pitje draait – niet te vergeten het kanaal dat jaarrond de grootste volumes van dit product afneemt – zien we dat de vraag naar meloen en watermeloen op peil blijft door de aankopen van de consumenten”, vertelt Vicent Mingarro van de afdeling verkoop en marketing van het Spaanse bedrijf Frutinter.

"Als je kwaliteit en smaak levert, dan laat de Spaanse consument de meloen en watermeloen niet links liggen. Ze worden steeds meer jaarrond geconsumeerd en maken prominent deel uit van het mediterrane dieet. Als ze beschikbaar zijn, dan gaan ze zeker over de toonbank. Het zijn dan ook heel gezonde producten”, zegt hij.

Volgens Vicent Mingarro zijn de vooruitzichten voor de rest van het importseizoen normaal te noemen, want hij denkt niet dat het aanbod de vraag zal overtreffen. "Maar voor het Spaanse product, te beginnen met Almería, valt het nog te bezien hoe de zaken zullen lopen. We verwachten immers grote hoeveelheden, want er is aan areaaluitbreiding gedaan. En dan gaat het niet in de eerste plaats om de vroege gewassen."

Na citrus is dit zomerfruit het product dat dit in Castellón gevestigde bedrijf het meest afzet. Dit jaar hoopt Frutinter ongeveer 16.000 ton meloenen op de markt te brengen, met onder andere Piel de Sapo, gele en Galia meloenen, en ongeveer 9.000 ton watermeloenen, met onder meer zwarte, gestreepte, zwarte pitloze en Fashion watermeloenen.

Tijdens de lente en de zomer zet Frutinter Spaanse meloenen en watermeloenen af. In het laagseizoen haalt het bedrijf het fruit uit Brazilië en Senegal om de klanten die dat wensen jaarrond te kunnen beleveren.

“In Brazilië beschikken we over eigen percelen die ons toelaten mooi aan te sluiten op het einde van het Spaanse seizoen. Na Brazilië neemt meestal Senegal de fakkel over. Het einde van het Braziliaanse seizoen hangt sterk af van de weersomstandigheden, want als het te veel regent tijdens de laatste oogsten in Brazilië, breekt het seizoen abrupt af, wat dan kan leiden tot een klein aanbodtekort. Daarom kijken we ook naar de teeltmogelijkheden in Midden-Amerikaanse landen om een naadloze overgang te bewerkstelligen naar de eerste aankomsten uit Senegal. Dit jaar is overigens alles vlot verlopen in die zin”, legt Vicent Mingarro uit.

De belangrijkste markt voor de overzeese meloen en watermeloen van Frutinter is de Spaanse markt. “Maar de Spaanse meloen en watermeloen exporteren we wel, vooral naar de andere Europese landen. Toch moet hierbij opgemerkt worden dat het toerisme in de zomer heel belangrijk is voor de vraag. In coronatijden valt die deels weg, wat toch flink knabbelt aan de afzet en dat kan niet helemaal worden goedgemaakt met de toegenomen verkoop richting andere kanalen”, besluit hij.

Voor meer informatie:
Vicente Mingarro
Frutinter
+34 964 506310
mkventas@frutinter.com
www.frutinter.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven