Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Rotterdamse oplossing voor lege containers

Twintig miljoen zeecontainers vervoeren wereldwijd goederen naar alle windstreken. Eenmaal gelost op bestemming gaat veertig procent van de containers over land en twintig procent van de containers op zee leeg terug. Het Rotterdamse bedrijf K-tainer bedacht een duurzaam concept om deze onnodige kosten en CO2-uitstoot te vermijden: one-way containers.

De nieuwe en gebruikte containers van K-tainer Trading en K-tainer Leasing zijn gunstig geprijsd. “Maar niet als we ze leeg moeten opsturen. Dan ben je het voordeel al kwijt, zodra de container de haven verlaat. En dat is nog los van het milieuaspect”, zegt Walter Ferreira, directeur van K-tainer. Als eerste en voorlopig enige bedrijf ter wereld vond het Rotterdamse bedrijf een oplossing, waarmee het de CO2-uitstoot kan besparen en deze besparing volledig ‘teruggeven’ aan de gebruiker die de container vervoert. Tussen de koper en de verkoper zit bij K-tainer namelijk een derde partij: de transporteur. Containerrederijen, exporteurs of wegvervoerders mogen de verkochte containers gratis dertig dagen gebruiken, om ze vervolgens na het lossen achter te laten bij de koper.


Walter Ferreira, directeur van K-tainer

Geen lading terug
Daar wordt door een diverse klantenkring al op grote schaal gebruik van gemaakt. Het voordeel voor gebruikers is dat ze met de ‘teruggegeven CO2-reductie’ op een meer duurzame manier hun logistieke dienst aanbieden. Als in de toekomst het bedrijfsleven moet betalen per ton CO2-uitstoot, zal deze reductie bedrijven ook daadwerkelijk geld besparen. De one-way containers zijn een aanvulling op eigen equipment van vervoerders. En dan met name voor het deel van de containers waarvoor geen lading terug bestaat. "Stel: een rederij stuurt iedere week tien containers naar Ierland, maar heeft slechts genoeg lading voor zes volle containers terug. In zo’n geval heeft de rederij er voordeel van om voortaan vier van onze one-way containers mee te nemen naar Ierland en daar achter te laten”, aldus Ferreira. De besparing die behaald wordt op de CO2-uitstoot kan de klant dan gebruiken om hun eigen CO2-footprint aanzienlijk te verlagen."

K-tainer ontving voor het concept een Lean & Green-star, een internationale erkenning voor bedrijven in de logistieke sector die daadwerkelijk alle mogelijkheden aanpakken om de CO2-uitstoot te reduceren. Een transporteur vult een container die anders leeg op transport zou gaan én na het transport hoeft er geen lege container terug. Een accountant van Lean & Green toetste de berekening van K-tainer, waarmee het bedrijf klanten voorrekent hoeveel CI2-uitstoot ze besparen.

Eenmalig gebruikt nieuw
K-tainer handelt in zowel gebruikte als nieuwe containers. Of eigenlijk: eenmalig gebruikt nieuw. "We laten een nieuwe vloot containers bouwen in China, maar ook die verschepen we natuurlijk niet leeg, maar laten we door een partij met lading vervoeren. Tenminste, zo gaat het weer als de huidige containermarkt hersteld is." Volgens Ferreira kende de containersector jarenlang een redelijk stabiele markt. Maar toen kwam corona. Containerfabrieken in China – de bakermat van de containerproductie – zagen dat er nagenoeg geen orders werden geplaatst, omdat de verwachting was dat de markt verder zou instorten door Covid-19.

Ferreira legt uit hoe corona ook de containerwereld overhoop haalde. "Medio 2020 trok de economie vervolgens weer sterk aan en zagen we ook dat de productie in China werd opgeschroefd. Vanwege de toename in ladingaanbod in combinatie met capaciteitsgebrek bij de rederijen ontstond er een marktwerking die de prijzen voor vracht en containers naar recordhoogte deed stijgen. Op dit moment is er nog steeds een groot tekort aan containers en kampen veel havens met enorme vertragingen. Schepen wachten nog steeds lang alvorens gelost te worden, met name in de VS en Europa. Dit zorgt voor verdere vertragingen en een groeiend tekort aan containers."

A-b-c’tje
Inmiddels liggen er orders voor honderdduizenden containers van rederijen en leasecompanies bij de Chinese fabrieken. Containerprijzen, mede door de stijgende prijzen van grondstoffen, zijn daardoor gestegen en de wachttijden zijn opgelopen. "Gelukkig hebben wij voorlopig nog een goede voorraad", aldus Ferreira. "Maar het normale a-b-c’tje ziet er opeens heel anders uit als de b wegvalt. We zullen dus creatief moeten zijn in de toekomst."

Bron: Port of Rotterdam

Publicatiedatum: