Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Pilotproject met Hyundai waterstofvrachtwagens in Nederland

Schone brandstoffen leverancier OrangeGas (OG) en Hyundai dealer Groenewold & Dijkhuizen starten een exclusief pilotproject met Hyundai af-fabriek waterstofvrachtwagens in Nederland, die geleverd worden vanuit Delfzijl. Met dit pilotproject willen zij de transitie naar zero emissie transport een boost geven door 30 H2 trucks in Nederland op de weg te zetten in combinatie met een landelijk dekkend netwerk van waterstoftankstations.

Pilotproject
Voor het pilotproject zijn 30 trucks gereserveerd voor Nederland vanuit de Aziatische fabrikant. Vruchtbare gesprekken tussen fabrikant en Groenewold zitten inmiddels in afrondende fase om dit aantal fors te vergroten mits dit project een succes is. Het betreft in eerste instantie de af-fabriek geproduceerde Hyundai XCIENT Fuel Cell, een 19 Ton’s 4 maal 2 bakwagenchassis geschikt voor diverse opbouwvarianten. De eerste demovrachtwagen wordt dit jaar geleverd. De capaciteit van de waterstoftank bedraagt 32.09 kg. De vrachtwagens kunnen tanken bij een 350 bar waterstoftankstation van OG.

Om de klant zoveel mogelijk te ontzorgen, zekerheid te geven én voor een zo aantrekkelijk mogelijk tarief te laten rijden, wordt er hoogstwaarschijnlijk een pay-for-use model (lease) aangeboden. Wanneer de trucks rijden is het belangrijk data te verzamelen en te delen met het uiteindelijke doel zoveel mogelijk zero-emissie trucks op de weg te krijgen.

Een soortgelijk pilotproject draait momenteel al in Zwitserland waar inmiddels de eerste vijftien van de in totaal beoogde vijftienhonderd waterstoftrucks zijn geleverd.

De waterstofdealer
De gebroeders Groenewold zijn erg trots op dit project en zijn ervan overtuigd dat het een groot succes gaat zijn: "De kracht van het rijden met een waterstofvrachtwagen is een goede actieradius en laadvermogen, snel tanken én het is natuurlijk schoon! Trucks op waterstof treft een andere doelgroep dan de transporteurs die ook batterij-elektrisch kunnen rijden."

OG koploper waterstof
Met tientallen waterstofprojecten werkt OG keihard aan het realiseren van haar ambitie om de grootste waterstof aanbieder te worden van Europa. Dit blijft niet alleen bij de uitrol van tankstations, ook zijn er grote ontwikkelingen op het gebied van groene productie en nu ook het beschikbaar maken en faciliteren van waterstof vrachtwagens.

"Wij zijn doeners en wachten niet tot ontwikkelingen gebeuren, we laten ze gebeuren! We hebben veel klanten die alleen af-fabriek willen rijden. Daarom is de komst van deze trucks erg belangrijk voor de waterstofeconomie," aldus Marcel Borger, CEO OG.

OG is naast waterstof een leverancier van schone brandstoffen: Bio-CNG, (snel)laders, HVO100, LBG en ED95. Met ruim 230 schone vulpunten in drie verschillende landen heeft OG een groot netwerk aan klanten die al schoon rijden en hier verder stappen in willen zetten.

Om het pilotproject te doen laten slagen zijn er betrouwbare waterstoftankstations in Nederland nodig. Groenewold & Dijkhuizen hebben hierbij veel vertrouwen in OG. Jan Groenewold licht dit toe:  "Wij hebben al een tijdje een Bio-CNG tankstation voor de deur bij onze showroom. Sinds OrangeGas dit exploiteert hebben we meer klanten en is er nooit een storing. Zo moet het zijn."

Bron: Groenewold-Dijkhuizen

Publicatiedatum: