Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Jam uit een tube

In 2015 besloot Flavio Amaglio, die toen net dertig jaar oud was, van baan te veranderen, en van de verzekeringswereld belandde hij in de productie van confituren. Hij schepte een kleine revolutie in deze sector en al snel kwam het succes naar hem toe. Hij slaagt erin traditionele ingrediënten samen te brengen in een revolutionaire verpakking. Niet de klassieke glazen pot, maar een aluminium buisje van honderd gram. Over enkele jaren bereikt de productiecapaciteit 3500 buizen per uur. Dat zijn indrukwekkende cijfers die het ondernemersproject in staat stellen de grote Italiaanse distributie te bereiken.

Inmiddels is Flavio Amaglio eigenaar van Dreama, een bedrijf dat is gevestigd in Bergamo en zich bezighoudt met de productie van jam en smeersels in tubes onder het merk FruitAma. “Ik kreeg de ingeving toen ik naar andere producten in tubes keek: mayonaise, tomatenpasta, smeerbare room. En dus vroeg ik me af: waarom zouden we niet hetzelfde doen met jam? Al snel kocht ik de eerste machines om aardbeien, perziken, peren en abrikozen te transformeren tot jam en in tubes te persen.”

Er moest ook een uitnodigende en kleurrijke graphic worden gecreëerd, evenals een merknaam. FruitAma leek de perfecte synthese tussen Frutta – fruit, het hoofdingrediënt - en Flavio's achternaam Amaglio.

In het begin vond de afzet plaats in de aangrenzende gebieden van Bergamo, gestimuleerd door mond-tot-mondreclame. In 2017 kwam het keerpunt, met de deelname aan de eerste handelsbeurs van de sector. De in de loop der jaren opgedane ervaring en know-how, in combinatie met de productiecapaciteit, hebben ertoe geleid dat de onderneming in de loop der jaren flink heeft kunnen groeien.

“De dynamiek van ons bedrijf en de potentiële productiecapaciteit van 3.500 stuks per uur stellen ons in staat aan elke vraag  te voldoen. Wij kunnen formaten produceren variërend van één portie (23, 25, 27, 30 en 35 gram) tot standaardformaten (90, 100 en 110 gram), tot grote formaten op aanvraag. Na de uitbreiding van onze productielijn kunnen wij zowel losse producten als producten in dozen produceren en verpakken. Verschillende bedrijven hebben zich reeds tot ons gewend voor merkproducten, waaronder belangrijke bedrijven in zowel de voedings- als de farmaceutische sector, die ons hebben gekozen om ad hoc-producten te creëren voor geschenken of speciale gelegenheden.”

Inmiddels heeft de onderneming haar aanbod uitgebreid met 23 recepten en kan zij 70% vruchtenjam in tubes aanbieden in de volgende smaken: aardbei, abrikoos, bosvruchten, kers, peer en perzik. Nieuw is de biologische lijn en citrusjam van Italiaanse oorsprong. Ook dit wordt aangeboden in tubes, want het is praktisch, handig, onbreekbaar, vermindert afval en kan de versheid van de jam beter garanderen.

“De grondstof, die bij lage temperaturen wordt verwerkt, wordt in de kokers gedaan door middel van een automatische machine die doseert, verzegelt en elke partij met de vervaldatum stempelt. Vervolgens wordt het in een kartonnen verpakking geplaatst voor een betere bescherming van het product.”

Tot de nieuwe producten behoort ook ChocoAma, de smeerbare crème op basis van Italiaanse hazelnoten en cacao, zonder palmolie, verkrijgbaar in een formaat van 110 gram. Het is een smeersel dat is gecreëerd om het aanbod aan te vullen met een product dat minder gevoelig is voor seizoensinvloeden.

“Zodra het mogelijk is, zullen wij op de internationale beurzen nieuwe producten voorstellen waarmee wij het assortiment zullen uitbreiden.”

Dreama is een groeiend bedrijf dat zijn omzet elk jaar verdubbelt. Het streeft nu naar een omzet van 1 miljoen euro. Tot de groeifactoren behoren de kwaliteit van de grondstoffen en de innovatie van de verpakking, in combinatie met de groeitendens die te zien is in alle gebruiksklare producten.

“Met Covid-19 hebben wij, vooral tijdens de eerste lockdown, marktaandeel verloren in de detailhandel. Dit komt omdat consumenten grote formaten kochten. Deze verliezen hebben wij gecompenseerd met onze verkoop in het online-kanaal. De lockdown heeft ons wat dat betreft in staat gesteld na te denken over onze bedrijfsvoering. Daarom willen wij het assortiment nog verder uitbreiden met kant-en-klare producten.”

Het gaat om een tomatenconcentraat dat kan worden gebruikt om pizzabodems op smaak te brengen of voor aperitieven. “Wij zijn de enigen op de markt die met grote tevredenheid werken met producten in tubes, zozeer zelfs dat onze producten ook in de rangschikking van de populairste producten in de supermarkten terechtkomen”, besluit Amaglia.

Voor meer informatie:
Flavio Amaglia
Dreama Srl
Via dell'Artigianato, 37
24046 Osio Sotto (BG) - Italië
+39 035 80 71 72
info@dreama.it 
www.dreama.it 

Publicatiedatum: