De invoering van het containervrijgavebericht (CVB) is door de douane vanwege Brexit en de coronacrisis uitgesteld tot 1 oktober 2021. Met de invoering van het nieuwe CVB-systeem wordt vooraf gecontroleerd of de nadere aangifte van een maritieme lading kan worden afgeschreven op de Aangifte voor Tijdelijke Opslag. Evofenedex heeft altijd gepleit voor een zorgvuldige invoering. De coronacrisis en Brexit leggen nu immers al een zware druk op het logistieke proces.
Met het containervrijgavebericht matcht de Douane de nadere aangifte van een (douane)expediteur of importeur die zijn lading in de haven wil (laten) ophalen, met de Aangifte voor Tijdelijke Opslag (ATO) van een rederij/cargadoor. Vanaf het moment dat het CVB praktijk is, kan deze nadere aangifte pas gedaan worden na de aankomst van het schip in de Nederlandse haven, zodat wordt gegarandeerd dat de gegevens in beide aangiften overeenkomen.
Onnodig problemen
Nu gebeurt het aanzuiveren van ATO’s met nadere aangiften nog achteraf. Europese regels staan dit niet meer toe. Bovendien treden er veel mismatches op. Gegevens op beide aangiften komen vaak niet overeen. Dit levert onnodig problemen op voor alle schakels in de logistieke keten en het risico op het betalen van forse boetes.
Voorbereiden op 1 oktober
Op 1 oktober 2021 voert de Nederlandse douane stapsgewijs het CVB in. Anders dan de naam zegt, geldt het CVB zowel voor containers, trailers, stukgoed als bulklading. Dit vergt voorbereiding door alle partijen. Bedrijfsleven, Portbase en de douane hebben de handen ineengeslagen voor een rimpelloze invoering van het CVB. Voor alle schakels biedt het CVB nieuwe kansen efficiënter te werken. Tegelijkertijd verstevigt Nederland zo zijn vooraanstaande positie als dé Europese logistieke hub. Neem hier een kijkje om te zien hoe bedrijven zich voor kunnen bereiden.
Bron: evofenedex