Antonio Fernando Prados, manager van Axarquía Tropical:

"Er dreigen een aantal weken van schaarste op de avocadomarkt"

De eindstreep is weer in zicht voor het Spaanse avocadoseizoen dat dit jaar eerder dan normaal zal worden afgerond. Daardoor dreigt de overgang naar het overzeese seizoen stroef te verlopen.

“Dit is een van de kortste Spaanse avocadoseizoenen geweest die ik heb meegemaakt. Het weer van afgelopen voorjaar heeft ervoor gezorgd dat de oogst dit jaar niet erg groot was, terwijl de vraag maar blijft stijgen”, zegt Antonio Fernando Prados, manager van het in de provincie Málaga gevestigde bedrijf Axarquía Tropical. "Nu zijn we praktisch bezig met de laatste hoeveelheden, terwijl we in voorgaande jaren nog verder konden tot eind april en zelfs mei", legt de manager van dit afzetbedrijf van tropisch fruit uit.

Al sinds geruime tijd werd er aangekondigd dat het Spaanse seizoen voortijdig zou eindigen, wat Peru heeft aangemoedigd er vroeg bij te zijn met hun zendingen richting Europa. Axarquía Tropical verwacht de eerste ladingen Peruaanse avocado's volgende week. Toch wijst de manager erop dat enkel het fruit met een minimaal vetgehalte de boot op kan, want alleen die avocado’s garanderen een correcte rijping. "Er dreigen dus een aantal weken van schaarste op de avocadomarkt”, voorspelt Antonio Fernando. "En dat betekent ongetwijfeld nog hogere prijzen", voegt hij eraan toe.

Daarnaast doet er zich elk jaar weer een fenomeen voor met stevige repercussies op de markt, namelijk de Ramadan. "In Marokko, waar de consumptie van avocado's heel hoog is, schiet de verkoop omhoog wanneer de Ramadan begint. En dit jaar valt het begin van de Ramadan precies samen met de periode waarin er het minst avocado’s beschikbaar zullen zijn op de markt."

Begin mispelseizoen, goede markt voor zoete aardappel
Naast avocado's importeert Axarquía Tropical in deze tijd van het jaar ook zoete aardappelen, een knol die in Spanje voornamelijk in de provincie Cádiz wordt geteeld. “Maar in Spanje zijn de voorraadkamers bijna leeg. Ook Egypte, een belangrijke leverancier voor Europa, heeft een lage voorraad, waardoor we nu afhankelijk zijn van de Verenigde Staten en Zuid-Amerikaanse landen”, legt Antonio uit. “Op dit moment zien we een opleving in de markt van zoete aardappelen. Het is natuurlijk meer een basisproduct dan de avocado en de prijzen zijn betaalbaarder, maar het is en blijft een interessant product waarvan de vraag nog steeds toeneemt”.

Tegelijkertijd beginnen de eerste mispels binnen te komen bij het bedrijf uit Málaga. Ook dit fruit is heel belangrijk voor Axarquía Tropical, ondanks het zeer beperkte afzetvenster. “Het mispelseizoen begint eind maart of begin april en duurt maar twee maanden. Het is een zeer intense periode met veel druk op de prijzen. Die mogen dan wel vrij hoog liggen in het begin, daarna dalen ze toch vlug. Het fruit rijpt heel snel aan de bomen, zodat het nodig is de oogst en de afzet daar op af te stemmen”, benadrukt Antonio Fernando.

“Avocado’s kunnen een aantal dagen worden bewaard, maar mispels niet. Dat zorgt voor stress en druk in de handel”. Het zorgt er ook voor dat veel mispeltelers overstappen op andere tropische gewassen, zoals avocado of mango, die ook een groter marktaandeel hebben.

In de regio Axarquía begint de mispeloogst iets eerder dan in andere Spaanse teeltgebieden, waaronder Alicante, wat uiteraard een interessant voordeel op de markt oplevert. “Eigenlijk gaat het maar om 2 à 3 weken, maar in een seizoen dat slechts 8 weken duurt, betekent dat wel direct een groot deel van de afzet én tegen mooie prijzen”, benadrukt hij.

Het bedrijf uit Torrox brengt de mispels op de markt in Spanje, Portugal, Italië, Frankrijk, Nederland en Duitsland, waar het vooral mikt op de Turkse gemeenschap.

Mango is het laatste belangrijke product voor Axarquía Tropical. Het mangoseizoen begint traditioneel in de maand augustus in Spanje.

Groeiprojecten
Het bedrijf is reeds aanwezig op de meeste Europese markten waar het samenwerkt met groothandels en supermarktketens en waar het zijn producten ook afzet onder de eigen merken "Sabor" en "Bravo, made in Spain".

Maar de plannen zijn om nog verder door te groeien. Zo legt Antonio Fernando het uit: “Op korte termijn willen we ons assortiment nog verder uitbreiden en ons klantenbestand in enkele specifieke markten vergroten. Gelukkig heeft de pandemie voor ons niet geleid tot een mindere afzet van of vraag naar onze producten. De vraag heeft zich staande gehouden en is zelfs een beetje gegroeid”.

Voor meer informatie:
Antonio Fernando Prados (manager)
Axarquía Tropical
Almacén Hermanos Salvatierra
Arroyo Manzano
C/ Peñuelas 2
29793 Torrox Costa (Málaga) - Spanje
Mob: +34 616 444 740
antoniofernando@axarquiatropical.com 
www.axarquiatropical.com

Patricia Romero (Export & Import)
Mob: +34 665 535 132
patricia@axarquiatropical.com  
comercial@axarquiatropical.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven