Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Indiaas mangoseizoen van start

Dit jaar valt het mangoseizoen samen met de Ramadan

Het Indiase mangoseizoen staat op het punt op gang te komen. De Alphonso en Kesar variëteiten zijn erg populair, vooral op markten met grote Indiase gemeenschappen, zoals de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Verwacht wordt dat het seizoen dit jaar sterk zal zijn, omdat het samenvalt met de Ramadan.

De komende 2,5 maand zullen de Indiase mango's in seizoen zijn. Volgens Kaushal Khakhar, CEO van Kay Bee Exports, zullen er twee variëteiten beschikbaar zijn voor de export. "Er zijn twee belangrijke Indiase mangovariëteiten die worden geëxporteerd: Alphonso en Kesar. Beide variëteiten volgen niet dezelfde rijpingskalender en zullen op verschillende tijdstippen op de markt beschikbaar zijn, waardoor het mangoseizoen in India ongeveer 2,5 maand zal duren. Het mangoseizoen zal geleidelijk aan beginnen nu we in de laatste week van maart zitten met de Alphonso variëteit en zal aan het begin van de maand mei worden gevolgd door de Kesar variëteit, die tot half juni beschikbaar zal zijn."

Khakhar stelt dat de Ramadan dit jaar samenvalt met het mangoseizoen, wat tot een sterke stijging van de export zou kunnen leiden. "We hebben positieve feedback ontvangen van grote retailmerken in Europa voor zowel de Alphonso als de Kesar mango's en verwachten de komende weken steeds meer orderbevestigingen te ontvangen waardoor dit seizoen voor ons een echt succes zal worden. Bovendien valt het mangoseizoen dit jaar samen met de Ramadan-periode, die loopt van 12 april tot 12 mei, zodat we een sterke stijging van de bestellingen verwachten."

Toen de pandemie uitbrak, schoten de kosten voor het vervoer van de producten omhoog. Hoewel de prijzen nog steeds hoger zijn dan voorheen, stijgen ze niet meer en lijken ze zich te stabiliseren, legt Khakhar uit. "Hoewel de luchtvrachttarieven deze zomer door de pandemie nog steeds hoger zijn dan normaal, bevinden we ons dit jaar in een betere positie, omdat de prijzen gestabiliseerd zijn en we geen plotse schommelingen in de tarieven meer meemaken. Dit heeft ons in staat gesteld om met onze klanten duidelijke programma's voor het seizoen op te stellen. Dit jaar verwachten we dan ook een grotere hoeveelheid te exporteren dan vorig jaar, omdat we door de gestabiliseerde luchtvrachttarieven duidelijke programma's voor het seizoen kunnen opstellen met retailers en exporteurs."

"De zomer is in India begonnen en de temperatuur stijgt nog steeds, wat tot zeer zoete mango's zal leiden en een sterk pad uitzet voor de komende weken. Bovendien hebben de Indiase mango's een bijzonder dunne schil in vergelijking met andere variëteiten. Dit geeft hen een opmerkelijke smaak en aroma. Tegelijk zijn ze relatief kwetsbaar en kunnen ze dus alleen per vliegtuig worden verladen. Bijgevolg vormen de Indiase mango's een soort nichemarkt."

"Onze belangrijkste afzetmarkten voor het mangoseizoen zijn de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, waar een grote Indiase gemeenschap woont. Dit jaar verwachten we ons ook op andere Europese landen te richten, waarvoor we tot nu toe bemoedigende reacties hebben ontvangen."

Kay Bee zal dit seizoen uitbreiden naar de B2C-markt, waarbij de producten rechtstreeks naar de eindgebruiker worden gebracht. "Hoewel Kay Bee een sterke expertise heeft in B2B-transacties breiden we uit naar de B2C-markt. Met ons merk Mango First (www.mangofirst.com) bieden we namelijk aan klanten in heel India mango's met een voortreffelijke smaak en kwaliteit in een eersteklas verpakking. Elke mango wordt met de hand geplukt om te garanderen dat hij in het juiste rijpingsstadium is, verpakt en bij onze klanten thuis afgeleverd."

Voor meer informatie:
Kaushal Khakhar
Kay Bee Exports
+91 22 4157 8900
export@kaybeeexports.com 
www.kaybeeexports.com 

Publicatiedatum: