Tholen - Het vlot trekken van een van de grootste containerschepen ter wereld in het Suezkanaal kan dagen tot zelfs weken duren, zegt de topman van Boskalis in Nieuwsuur gisterenavond. Een team van het Nederlandse baggerbedrijf is donderdagmorgen in Egypte aangekomen om te helpen.
Pogingen om het enorme containerschip in beweging te krijgen zijn donderdag bij vloed hervat. Het Evergreen-schip is dinsdagochtend diagonaal gestrand nadat het stuurloos raakte en er een harde wind stond, zei de Suez Canal Authority (SCA) in een verklaring. We polsten de impact bij de rederijen MSC, Hamburg Süd, HMM en Seatrade.
Foto: Instagram Julianne Cona
Hamburg Süd
Ook de maatschappij Hamburg Süd neemt de situatie zeer ernstig. "Elke dag passeren er zo'n 50 schepen door het kanaal, die daar nu vastzitten. Ook zeven schepen van Maersk bevinden zich momenteel in het kanaal en wachten nu op nieuwe ontwikkelingen." Bijgevolg worden nog geen schepen van de vloot omgeleid. "De route rond Kaap de Goede Hoop kan zeven tot tien dagen langer duren dan varen door het kanaal."
De blokkade heeft ook gevolgen voor de Europese fruithandel. "Ladingen bananen uit de Filipijnen en druiven uit India, bijvoorbeeld, zijn getroffen," zei hij. Hij zei echter dat het nog te vroeg was om te zien of hieruit knelpunten zouden ontstaan.
Er zijn twee mogelijkheden voor verdere actie, zei een woordvoerder van het bedrijf: "Idealiter kan het schip worden vrijgesleept. Het is mogelijk dat hiervoor gespecialiseerde bergingsvaartuigen moeten worden ingeschakeld, wat nog enkele dagen kan duren. Als dat niet lukt, zal een deel van de containers van het schip moeten worden gelost, hetzij met een kraan, hetzij met een helikopter. Dat zou een aanzienlijke verdere vertraging betekenen."
Seatrade
Yntze Buitenwerf van Seatrade geeft aan dat de directe gevolgen voor Seatrade meevallen. "Onze volgende boot die door het Suezkanaal moet is over twee weken." Yntze gaat ervan uit dat de blokkade tegen die tijd wel is opgelost. Maar ook als de blokkade snel wordt opgelost, zorgt het voor een serieuze ontwrichting van de wereldhandel. Zo ziet hij meer aanvragen binnenkomen, omdat er voor de zekerheid verse fruit en groenten uit andere origines worden besteld om te voorkomen dat de schappen leegraken. Een ander effect is dat de containers die gereed staan voor export ook niet meer worden geladen. "Nog even en dan staat het vol." Hij verwacht dat zelfs als de blokkade spoedig wordt opgeheven het minimaal een maand zal duren voordat het logistieke systeem weer loopt zoals voorheen.
HMM
Van rederij HMM liggen er schepen in de wacht als gevolg van de blokkade van het Suezkanaal en wordt de rederij geconfronteerd met schepen die nog onderweg zijn en straks achteraan in de wachtrij moeten aansluiten, bevestigt Rob van den Eijnden. Afgaande op de huidige berichtgeving ziet hij geen oplossing voor de korte termijn en verwacht Rob dat de blokkade nog wel een week kan duren. HMM is dan ook bezig met zoeken naar alternatieven. Dat houdt onder andere in het omvaren via de Kaap de Goede Hoop in Zuid Afrika. "Dat duurt ongeveer vijf tot zes dagen langer dan door het Suezkanaal. Maar we zullen wel moeten, wat achteraan aansluiten duurt nog langer." Hij geeft aan dat er voldoende brandstof is voor de wachtende schepen en zolang de reefercontainers zijn ingeplugd, de vertraging niet voor alle groenten en fruit problematisch hoeft te zijn.
MSC
De Mediterranean Shipping Company laat in een reactie aan onze redactie het volgende weten: "Alle grote containervervoerders zijn getroffen door de blokkade in het Suezkanaal, dat uiteraard een zeer belangrijke slagader is voor de wereldhandel. Als frequente gebruiker van het kanaal houdt MSC de situatie nauwlettend in de gaten voor eventuele noodplannen voor de vloot of het servicenetwerk en om te zien hoe de containercirculatie kan worden beïnvloed in een toch al moeilijke markt. MSC klanten met vracht die de komende dagen door het kanaal moet, moeten voorbereid zijn op mogelijke veranderingen in de planning en we zullen met onze klanten communiceren hoe de situatie evolueert."
Miljoenenclaims
Bronnen in de scheepvaartsector verwachten dat de eigenaar van het schip, het Japanse bedrijf Shoei Kisen KK, op miljoenenclaims kan rekenen, meldt Het Parool. Verschillende schepen, waarvan de doorvaart is verstoord, zouden al claims in de maak hebben. De Evergreen is waarschijnlijk verzekerd voor 100 tot 140 miljoen dollar romp- en machineschade, zeggen verzekeringsmakelaars tegen persbureau Reuters.