Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Consumenten vinden Albert Heijn opnieuw meest duurzame supermarkt

Albert Heijn stuurt plastic hemdzakjes voor groenten en fruit met pensioen

Albert Heijn stopt met de plastic zakjes bij de groenten- en fruitafdeling. Als deze niet goed worden gerecycled, zijn ze schadelijk voor het milieu. Daarom neemt Albert Heijn afscheid van deze zogenaamde ‘hemdtasjes’. Om klanten hierover te informeren, wordt vanaf half april bij de AGF-afdeling van alle winkels gemeld dat de hemdtasjes ‘met pensioen’ gaan. 

Alle klanten in Nederland ontvangen de eerste twee weken gratis duurzame herbruikbare verszakjes bij aankoop van groenten en fruit die je moet wegen. Eind 2021 zijn de gratis plastic zakjes in alle winkels verdwenen. 

Volgens de supermarkt scheelt dat 130 miljoen zakjes, oftewel 243.000 kilo plastic per jaar. De duurzame verszakjes zijn wasbaar en gaan tientallen keren mee. Ook introduceert de supermarkt een nieuwe lijn van tien duurzamere boodschappentassen. Bij het thuisbezorgen van de boodschappen pakt Albert Heijn het gebruik van plastic ook aan. Daar komt in de loop van dit jaar een retoursysteem voor, zodat klanten ze weer kunnen inleveren. Hierdoor kan op jaarbasis zelfs 645.000 kilo plastic (31 miljoen tasjes) op een verantwoorde manier worden gerecycled. 

Minder verpakkingsmateriaal
Marit van Egmond, algemeen directeur Albert Heijn: “De afgelopen drie jaar bespaarden we ruim zeven miljoen kilo verpakkingsmateriaal. Van maaltijd- en lunchsalades in een dunnere schaal en dunnere frisdrankflessen tot het helemaal onverpakt aanbieden van groenten en fruit. We blijven steeds kijken of het minder kan. Zo vervangen we op dit moment de emmertjes met snoepgroenten door een dunner bakje met een dunne toplaag in plaats van een deksel. Voor de stap van het afschaffen van de gratis zakjes op de groenten- en fruitafdeling vragen wij klanten samen met ons minder plastic te verspillen.”
 
Het nieuws over de inspanningen op het gebied van plastic reductie valt samen met de verkiezing van Albert Heijn tot meest duurzame supermarktketen van Nederland. De Sustainable Brand Index 2021 is een jaarlijks onderzoek onder meer dan 58.000 consumenten in Europa op het gebied van consumentenmerken en duurzaamheid. 

Meest duurzame supermarkt  
Albert Heijn slaagt er al vijf jaar op rij in steeds meer waardering te krijgen van de Nederlandse consument als het gaat om duurzaamheid, aldus Annemarije Tillema, Country Director Sustainable Brand Index NL. “Het aanbod aan biologische, fairtrade-gecertificeerde, vegetarische en veganistische producten in haar assortiment is een belangrijke reden voor deze waardering.”  

Marit van Egmond is trots op de uitverkiezing: “Albert Heijn heeft de afgelopen jaren belangrijke stappen gezet op het gebied van duurzaamheid. Niet alleen op het gebied van gezonder en duurzamer eten, maar ook als het gaat om minder verpakkingen, transparante ketens én CO2-reductie. We zijn heel blij dat consumenten onze structurele inspanningen zien en waarderen, en dat al vijf jaar achter elkaar.”  

"De steeds volwassener wordende duurzame consument ziet dat Albert Heijn ook stappen zet op het gebied van plasticreductie, recycling van verpakkingen, voedselverspilling en dierenwelzijn. Tegelijk blijven consumenten kritisch en zien ze ruimte voor verdere verbetering", aldus Tillema. 

Publicatiedatum: