Tunnel tussen Spanje en Marokko binnen 10 à 20 jaar?

Het project om tussen Spanje en Marokko een vaste verbinding te realiseren in de Straat van Gibraltar wordt reeds officieel bestudeerd sinds 1979, toen het Marokkaanse studiebureau SNED en de Spaanse Instelling voor Onderzoek naar een Vaste Verbinding in de Straat van Gibraltar (SECEGSA) werden opgericht.

Het idee komt nu weer hoger op de agenda te staan, vooral na de handelsovereenkomsten tussen het Verenigd Koninkrijk en Marokko na de Brexit. Een daarvan is de afschaffing van de Britse importtarieven op Marokkaanse tomaten. 25% van de tomaten en 75% van het zachtfruit dat in het Verenigd Koninkrijk wordt geconsumeerd, komt momenteel uit Marokko en de post-Brexit-overeenkomst die in oktober 2019 tussen beide landen werd gesloten, verstevigt de handelsrelaties nog verder.

De handel is slechts een van de vlakken waarop de twee landen naar elkaar kunnen toegroeien. Toerisme is een andere sector die kan profiteren van een verbinding tussen Tanger en Gibraltar, zodra de coronamaatregelen worden opgeheven. Daarom dromen beide landen niet alleen van een tunnel tussen de twee kusten, maar bestuderen ze ook de mogelijkheid om zeeroutes voor passagiers en goederen te creëren en de luchtverbindingen uit te breiden.

2030 of 2040
Het project tussen het Verenigd Koninkrijk en Marokko is op dit moment nog slechts een intentieverklaring naar aanleiding van de nieuwe geopolitieke situatie gecreëerd door de Brexit. Maar een groot deel van het voorbereidende werk is al geleverd, en wel door Spanje en Marokko, die voor de bouw van de tunnel aan de jaren 2030 of 2040 hadden gedacht. In hun plannen werd de inbreng van de privésector onontbeerlijk geacht vanwege de zeer hoge kosten van het project.

Na meer dan 40 jaar grondige studie en na meer dan een eeuw van voorstellen die al deel uitmaken van de rijkgevulde geschiedenis van de civiele techniek, is het meest levensvatbare project volgens SECEGSA een tunnel van 38,67 kilometer lang tussen Punta Paloma, in Tarifa (Spanje), en Punta Malabata, nabij Tanger (Marokko). Daarvan zouden 27,75 kilometer onder de zee lopen, met een maximale diepte van 475 meter en een helling van 3%.

In de afgelopen maanden hebben de verantwoordelijken van SECEGSA vergaderingen belegd met politieke gezagsdragers en vertegenwoordigers van het maatschappelijk middenveld van de streek Campo de Gibraltar om hen te informeren over de situatie van het project. In de laatste bijeenkomst zei Pablo Díaz, hoofd van de afdeling Sociaaleconomische Ontwikkeling, aan de burgemeester van San Roque, Juan Carlos Ruiz Boix, dat de werken in de komende decennia zouden kunnen van start gaan.

Bron: europasur.es


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven