FruitOne maakt zich op voor recordseizoen Zuid-Afrikaanse grapefruit, citroenen en tango's

"Grootste uitdaging voor het Zuid-Afrikaanse citrusseizoen ligt op het logistieke vlak"

De Zuid-Afrikaanse Citrus Growers Association publiceerde afgelopen week de prognoses voor de citrusproductie in 2021 en verwacht een recordoogst voor de regio. Gunstige weersomstandigheden in de noordelijke teeltgebieden hebben geresulteerd in een goede bloesem en vruchtzetting, maar - en dat is nog belangrijker - de telers hebben bovenal waterzekerheid na jaren van droogte.

"In de Oostkaap blijft droogte een belangrijke uitdaging, maar voor sommige gewassen wordt een hogere productie door nieuwe aanplant verwacht. Overigens blijft het een productieraming en dat is niet noodzakelijkerwijs een indicatie van de uiteindelijke export, dat zal worden beïnvloed door de marktomstandigheden en de fruitspecificaties. Met de FruitOne farms in de provincie Limpopo verwachten we ook een toename van de volumes vroege citroenen en grapefruit vanwege het gunstige weer. Terwijl onze premium Tango-mandarijnenoogst heeft geprofiteerd van deze omstandigheden, wordt er hiervan ook extra groei verwacht naarmate er nieuwe hectares in productie komen. Deze stijging zal de komende seizoenen exponentieel doorzetten, aangezien FruitOne de grootste producent van pitloze Tango's in Zuid-Afrika is op basis van de aangeplante hectares", vertelt Rowan Vickery.

Hoewel de toename van het volume nieuwe uitdagingen zal opleveren voor FruitOne en de sector in het algemeen, hebben Zuid-Afrikaanse telers de bereidheid getoond om voortdurend te innoveren en deze uitdagingen om te zetten in kansen. De ontwikkelingen van een grotere verpakkingscapaciteit zal ons in staat stellen om de aanvankelijke vertragingen - veroorzaakt door de regen - in te halen en de toepassing van nieuwe technologie zal ervoor zorgen dat Zuid-Afrika uitzonderlijke kwaliteit blijft verpakken om ervoor te zorgen dat de consumenten een geweldige citruservaring hebben. In dit opzicht heeft FruitOne haar eigen capaciteit vergroot om haar positie als leverancier van citrus van topkwaliteit aan onze wereldwijde partners te behouden en uit te bouwen. Als één van de eerste verpakkers van citroenen, grapefruit en tango in Zuid-Afrika hebben we deze relaties kunnen versterken, voornamelijk in de retail. Dit viel redelijk goed samen met de verschuiving van het koopgedrag van consumenten naar de retail als gevolg van de coronapandemie. Toch blijft het vergroten van markttoegang een belangrijke strategie voor FruitOne en de Zuid-Afrikaanse sector."

"Ondanks een aanvankelijke vertraging van het seizoen door regen, zijn de marktvooruitzichten over het algemeen positief. Vooral de verwachtingen voor grapefruit zien er goed uit en we verwachten een relatief lege markt te betreden. De grootste uitdaging voor Zuid-Afrikaanse citrus dit seizoen is mogelijk wel op logistiek vlak. Het verwachte tekort aan containers is zorgwekkend, hoewel we hopen dat de situatie zal worden opgelost als de oogst in Zuid-Afrika toeneemt. Momenteel blijven de volumes aan het begin van het seizoen laag en kunnen we ons fruit snel en efficiënt verplaatsen. Mocht het tekort aan equipement niet worden verholpen, dan brengt dat extra kosten met zich mee voor de telers in Zuid-Afrika, die nu al te maken hebben met hogere lonen en elektriciteitsrekeningen", legt Cornelius de Villiers uit.

"Wat betreft de citrusmarkt in Europa heeft het noordelijk halfrond te maken gehad met ongunstige weersomstandigheden, zoals overtollige regen in Turkije, Israël en Marokko en extreme kou op het Iberisch Schiereiland, wat de late aanvoer vanuit het noorden zal beïnvloeden. "Een kortere houdbaarheid en een lager verpakkingspercentage van de late variëteiten zullen in veel gevallen een vroege ingang van het citrus van het zuidelijk halfrond mogelijk maken. Vanwege de grote oogst op het zuidelijk halfrond, de sterkte van de euro en het feit dat Europa volwassen distributienetwerken heeft via de retail, is het duidelijk dat de focus van veel zuidelijke exporteurs zal liggen op het zoeken naar expansie in deze markt. Maar het is goed om te bedenken dat de distributie buiten het retailkanaal, zoals horeca en foodservice, enorm heeft geleden onder de lockdownmaatregelen om Covid in te dammen het afgelopen jaar. Het moment van totale heropening en het herstelpercentage van deze segmenten is voor 2021/22 nog erg onzeker, wat vraagt om meer begrip bij het bepalen van de volumes en bestemmingen om te exporteren."

"Het is duidelijk dat de snelheid en logistieke efficiency opnieuw zullen lijden, zowel op de plaats van herkomst als op de bestemming, als gevolg van de huidige ontwikkeling van het aantal Covid-besmettingen. Tenslotte zullen de fytosanitaire barrières, zoals Black Spot, een duidelijke rol spelen bij het meten van de volumes en dat zal zeker de normale ontwikkeling van de export en de import naar Europa bemoeilijken", aldus Andres Ribas.

"De bekendheid van het FruitOne-merk en kanalen zijn de laatste jaren gegroeid in alle continenten en markten waar we onze producten leveren. Dat geldt hoofdzakelijk in Europa, waar in samenwerking met onze Europese verkooporganisatie de erkenning van ons serviceniveau, continuïteit en het product zelf, ieder jaar duidelijker wordt. Deze inspanningen hebben geleid tot zeer bevredigende resultaten. Onze focus op het ontwikkelen van 'taylor-made'-programma's, logistieke efficiëntie en marktpenetratiestrategie hebben onze distributiekanalen en ons imago aanzienlijk versterkt."

"Geconfronteerd met een duidelijk complexere markt, zien we dat sommige paradigma's uit het verleden nu twijfelachtig zijn. Een goed voorbeeld is de introductie van de Tango-mandarijnen door retailers uit mediterrane landen gedurende de zomer. De Tango-mandarijn is een perfecte zomersnack, die in veel opzichten de oudere mandarijnenvariëteiten overtreft. Uit consumentenonderzoek blijkt dat 60-80% van de consumenten bereid is hun fruitmand te diversifiëren, met kwaliteit, smaak en houdbaarheid als prioriteit, ondanks het feit dat de prijs van de consument mogelijk nog hoger is dan van seizoensproducten. Deze veranderingen in consumptiepatronen, mede bepaald door de zoektocht naar gezondere voeding, zijn de afgelopen jaren ten voordeel geweest van de hele aanvoerketen", aldus Jürgen Müller.

Dat beaamt Andres Ribas. "We zijn getuige van een duidelijke renaissance van sinaasappelen (-sap) en mandarijnen als premium snack. Wij zijn ervan overtuigd dat deze trend zal aanhouden!"

Voor meer informatie:
Andres Ribas van Oosterom
Fruitone Europe
Bahialaan 100
Rotterdam, NL
+31 107 630 330
andres@fruitone-europe.com 
www.fruitone-europe.com 

Fruitone South Africa
Cornelius de Villiers
3rd Floor, Cotillion Place
22 Techno Drive, Techno Park
Stellenbosch 7600, RSA
+27 21 883 3447
Cornelius@FruitOne.com 
www.fruitone.com 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven