Lokale betrokkenheid, smaak en versheid belangrijker dan prijs in boerderijwinkel

Niet de prijs maar lokale betrokkenheid, smaak en versheid zijn de belangrijkste drijfveren van consumenten om te kopen bij de boerderijwinkel, zo blijkt uit onderzoek. Bezoekers zijn deze winkel ontzettend trouw. Een kwart bezoekt ook andere boerderijwinkels. De meest populaire boerderijproducten zijn groente, eieren, fruit en aardappelen. Daarna volgen kaas en vlees.

De boerderijwinkels zijn met 88% van de bezoeken het meest populair, maar ook stalletjes doen het met ruim 46% goed. Een versautomaat wordt door zo’n 30% van de ondervraagden bezocht. 
De dichtstbijzijnde boer is bij hen de populairste. 

De uitkomsten van het Groot Nationaal Boerderijwinkel Onderzoek geven meer inzicht in koopmotieven. Aan het onderzoek hebben 1.218 personen uit heel Nederland meegedaan, waarvan 970 regelmatige bezoekers van boerderijwinkels. Initiatiefnemer Thomas Siahaya van Lekkerder bij de Boer, de app die in heel Nederland de weg wijst naar boerderijwinkels, zette het onderzoek op. “Wij willen onze aangesloten boeren waardevolle inzichten bieden om van hun boerderijwinkel een succes te maken. De uitkomsten van dit onderzoek bieden allerlei handvatten. Het is nu aan de boeren en Lekkerder bij de Boer om het kopen bij boerderijwinkels zo makkelijk mogelijk te maken. Kopen bij de boer moet de normaalste zaak van Nederland worden.”

Belangrijkste reden voor bezoekers: betrokkenheid
In het onderzoek gaf ruim driekwart van de regelmatige bezoekers aan dat betrokkenheid bij de lokale ondernemer de meest belangrijke reden was om regelmatig bij de boerderijwinkel hun boodschappen doen. Bijna net zoveel mensen vindt bovendien de producten van de boer lekkerder dan die van de supermarkt. En ook qua versheid scoort de boer bij tweederde van de ondervraagden beter.

Grootste drempels: gebrek aan informatie en digitalisering
De grootste drempel voor mensen die nu nog niet naar de boer gaan, is gebrek aan informatie en digitalisering. Van de 1.218 respondenten gaven 248 mensen aan (nog) niet bij de boer te kopen. Bijna de helft van deze 248 ondervraagden weet niet waar er in de buurt een boerderijwinkel zit. Bovendien wil een grote groep graag online kunnen bestellen. 11,5% vindt het bovendien belangrijk om de bestelling thuis bezorgd te krijgen.

Online bestellen is een welkome service
Niet alleen de niet-bezoekers, maar ook een kwart van de regelmatige bezoekers geeft aan online bestellen een welkome service te vinden. Thuisbezorging zou handig zijn, maar velen willen er ook wel zelf omkomen. Zo is het merendeel van alle regelmatige bezoekers bereid om vijf of zelfs tien kilometer te rijden voor een boerderijwinkel.

Prijs is niet bepalend
Een opvallende uitkomst van het onderzoek is dat prijs van ondergeschikt belang is. Zowel de regelmatige bezoekers als de overige ondervraagden geeft aan dit niet als belangrijkste reden te zien in hun keuze voor het al dan niet kopen bij de boer. Smaak en versheid winnen het op ruime afstand. Ook aanbiedingen brengen daar geen verandering in, hoewel 30% van de bezoekers het wel handig vindt om deze vooraf te kunnen inzien.

Volop kansen voor boeren
Thomas Siahaya ziet allerlei aanknopingspunten voor boeren om hun diensten te verbeteren. “Wat me vooral opvalt, is dat mensen er best wat voor over hebben om lekkere, verse producten bij de lokale ondernemer te kopen. Waar de markt toch vaak focust op prijs en bereikbaarheid, zie je nu dat andere factoren belangrijker zijn. Smaak, versheid, zichtbaarheid en digitalisering is waar boeren zich op kunnen richten. Die eerste twee zijn vaak al vanzelfsprekendheden, in de andere twee zijn nog stappen te zetten.”

Zichtbaarheid en digitalisering
Lekkerder bij de Boer ondersteunt boeren hierin. Siahaya: “Wij zorgen voor zichtbaarheid. Boeren met boerderijwinkels, stalletjes, versautomaten, melktaps, imkerijen, kwekerijen, boomgaarden en wijngaarden kunnen zich gratis bij ons aanmelden. Ook zorgen wij voor de publiciteit. Mensen kunnen via de app van Lekkerder bij de Boer zien waar zich in hun omgeving boerderijwinkels bevinden. De volgende stap is digitalisering van de boerderijwinkel zelf, het productaanbod online in beeld brengen. Bij zichzelf, maar ook op onze apps en site. Daar zijn we nu druk mee bezig. Zodat naast een wegwijzer, de apps en site van Lekkerder ook de grootste online marktplaats van versproducten van de boer wordt. Uit het onderzoek blijkt ook dat ongeveer een derde van de regelmatige bezoekers graag vooraf wil weten of producten voorradig zijn. Voor veel mensen is ook online bestellen een welkome optie. Momenteel zijn we aan het bekijken of we ook hierin kunnen ondersteunen.”

Voor meer informatie:

Lekkerder bij de boer
www.lekkerder.nl 

Link naar aanmelden boerderijwinkel:
https://www.lekkerder.nl/aanmelden 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven