Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
ING:

Geen omzetkrimp food groothandel, foodservice wel getroffen

De op foodservice en horeca gerichte groothandel is flink gedupeerd door de corona-lockdowns en andere beperkende maatregelen, maar de food groothandel als geheel kende in 2020 toch een minimale omzetgroei. In 2021 zal na een valse start in de eerste paar maanden vlot herstel volgen en wordt een omzetgroei van ongeveer 1% verwacht. De food export daalde in 2020 met 0,6%, de eerste terugval sinds de crisis in 2009. 



Omzetgroei in 2021 maar iets hoger dan in 2020
De coronacrisis heeft in 2020 niet tot de eerder gevreesde omzetkrimp geleid. De food groothandel als geheel realiseerde uiteindelijk een groei van 0,4%. Ook voor 2021 ligt vanwege de lange lockdown in het begin van het jaar slechts een beperkte toename van de omzet (+1%) in het verschiet. Dat de sector kwetsbaar is voor de beperkende maatregelen bleek vooral in het 2e en 4e kwartaal, toen de omzetkrimp 4%, respectievelijk 2% bedroeg. Het sterke begin van 2020 en een inhaalslag in het derde kwartaal resulteerden toch nog in een kleine plus. De verwachting is dat 2021 vanwege de lang aanhoudende lockdowns in zowel Nederland als het buitenland begint met fors omzetverlies, gevolgd door hoge groeicijfers in vooral het 2e - mits de verwachte geleidelijke openstelling van de horeca van de grond komt - en het 4e kwartaal. Met name de groothandel die zich richt op foodservice en horeca zal een flinke inhaalslag kunnen maken, maar in de tweede helft van dit jaar waarschijnlijk de omzetniveaus van 2019 nog niet kunnen bereiken.

Groei foodservice omzet keihard afgeremd
Al elf jaar op rij groeit de omzet in de food groothandel. Eten en drinken ‘out-of-home’, ‘on the go’, ‘party catering’ of thuis bezorgde maaltijden: Alle horecasegmenten kenden gouden jaren. De lockdown leidde echter tot gesloten restaurants, lege winkelstraten, geschrapte evenementen en dus fors lagere omzetten voor de foodservice groothandels. Alleen 'dark kitchens' en 'home delivery' floreerden, evenals uiteraard de foodretail. Probleem voor veel groothandels is dat men óf levert aan het out-of-home kanaal óf aan de retail. Het is lastig om de omzet te verleggen van het ene kanaal naar het andere. 2021 zal beter worden, maar vanwege verwachte aanhoudende beperkende maatregelen en consumptieve bestedingen is er weinig reden tot veel optimisme. Vooral voor de segmenten 'on the go' en 'party catering' zal het onder meer vanwege het hoog blijvende aantal thuiswerkers en de vele geschrapte of kleinschaliger evenementen lastig worden om ook in de tweede helft van 2021 weer terug te zijn op de omzetniveaus van 2019.

Food export in 2020 geraakt, vooral binnen EU, maar in 2021 volgt herstel
Waar de totale groothandelsomzet iets toenam in 2020, verminderde de exportwaarde (-0,6%). Het verschil in de ontwikkeling naar regionale bestemmingen was groot. Export binnen de EU - normaliter verantwoordelijk voor ruim driekwart van alle foodexport - en naar het VK (exportaandeel 9%) kromp met 12% respectievelijk 4%. De groei van de foodexport naar niet EU-landen was ruim 38%. Voor 2021 zijn de exportvooruitzichten voor de handel in voedings- en andere producten gunstiger dan in 2020. De wereldhandel heeft zich sinds het begin van de coronacrisis goed hersteld en het handelsklimaat is een stuk rustiger geworden.

Bron: ING

Publicatiedatum: