Het aandeel voorverpakte aardappelen in volume bereikte 94,4% in de 12 weken voorafgaand aan 21 februari 2021; een stijging van 1,6 procentpunten ten opzichte van 2020 en het hoogste niveau in ongeveer vijf jaar.
Dit weerspiegelt een trend die we zien bij alle versproducten. Uit gegevens van Kantar blijkt dat meer dan 20.000 ton losse producten vervangen zijn door voorverpakte producten in de 12 weken voorafgaand aan 21 februari jl.
Deze groei van voorverpakte producten staat in contrast met de grote bezorgdheid van Britse shoppers over het milieu. 84% van de Britse shoppers zegt bezorgd te zijn over het gebruik van plastic in verpakkingen.
Op de vraag wat ze nu al doen om het milieu te helpen, antwoordde 44% dat ze losse voeding kopen en nog eens 22% zei dat ze daartoe bereid zou zijn (AHDB-onderzoek uitgevoerd door Blue Marble, september 2020). En in een Mintel-onderzoek dat voorafgaand aan de pandemie in februari 2020 werd uitgevoerd, was 78% het ermee eens dat er meer groenten en fruit los te koop zou moeten zijn in supermarkten (Mintel Food Packaging Trends - UK, april 2020).
Tijdelijke verschuiving van focus naar hygiëne
Vóór de pandemie nam de bezorgdheid over kunststoffen toe, maar toen Covid-19 eenmaal toesloeg, werd dat begrijpelijkerwijs het grootste punt van zorg voor consumenten in 2020. In een enquête die Harris Interactive in het najaar van 2020 uitvoerde, gaven bijna drie op de tien shoppers toe dat ze zich minder op hun gemak voelden bij het kopen van losse boodschappen in vergelijking met vóór de pandemie (11% voelde zich meer op zijn gemak). De bezorgdheid over de veiligheid leidde ook tot meer online-winkelen en de online-verkoop van aardappelen steeg met 85% in de 52 weken voorafgaand aan 21 februari 2021. Dit zal gunstig zijn geweest voor voorverpakte aardappelen, die vaker online dan in de winkel worden gekocht.
Voor meer informatie: ahdb.org.uk