Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Edgar Günther (SuezFruit) over het lopende Egyptische seizoen

"Verse knoflook stuit op hoge vraag bij groothandelsmarkten en verpakkers"

Sinds bijna een maand loopt het Egyptische knoflookseizoen op volle toeren. Er arriveren wekelijks meerdere containers met verse, groene knoflook in meerdere zeehavens van Europa, bevestigt Edgar Günther, directeur van SuezFruit, die de knoflook voor het eerst op de Duitse markt aanbiedt. Hij ziet een grote en constant groeiende vraag op de Europese groothandelsmarkten evenals bij verpakkers voor de levensmiddelenhandel.

Op 17 februari arriveerde de eerste levering per vliegtuig, inmiddels biedt men zowel verscheepte alsook ingevlogen knoflook aan. Hierdoor is ook het verkoopbare aanbod toegenomen en is er sprake van dalende prijzen, aldus Edgar. "We verkopen de knoflook als 5kg-Gebinde in gestandaardiseerde kartonnen kratten. De verse knoflook is in twee formaten verkrijgbaar, 50-60 millimeter en meer dan 60 millimeter. Laatstgenoemde grootte is over het algemeen het populairst en behaalt in de verkoop een minimaal 10 procent hogere prijs."

Wanneer men overstapt van lucht- naar zeevracht zouden de vrachtkosten aanzienlijk verlaagd kunnen worden. Dat weerspiegelt zich in de verkoopprijs. Sinds afgelopen week arriveren er ook bio-producten (50+).

Belangrijke rol in de handel
Gedroogde knoflook wordt zoals bekend het hele jaar door met tonnen tegelijk uit China evenals uit Zuid-Europa afgenomen. De verse equivalent daarentegen wint pas sinds de afgelopen jaren geleidelijk aan betekenis. "Ik zou de groene knoflook echter niet als exoot bestempelen. Het product heeft reeds een bepaalde positie op de markt en de consument is in vergelijking met ons andere productpijler - peulvruchten - met het product vertrouwd", meent Edgar.


Paarse knoflook wordt vooral in Frankrijk, Polen en Nederland gebruikt. De marktgebruikelijke witte knoflook wordt daarentegen vooral in Duitsland goed ontvangen. 

Bovendien is de concurrentie bij verse knoflook minimaal, want er zijn slechts kleinere hoeveelheden uit Argentinië op de markt. "Als gevolg daarvan krijsen we steeds meer aanvragen, zowel vanuit de groothandelsmarkten alsook van verpakkers en dienstverleners voor de levensmiddelenhandel", vervolgt hij. "We hebben ons ten doel gesteld vaste grootafnemers en partners op alle regionale groothandelsmarkten te vinden."

Alles uit één hand
Volgens Günther is er in ieder geval voldoende groeipotentieel voorhanden: "Onze partner in het land van oorsprong heeft reeds acht jaar ervaring in de teelt en export. Daarnaast bieden we alles uit één hand, of het nou gaat om de export of de importafhandeling, waardoor de productinkoop de klant geen moeite kost. Hoewel we nieuw zijn in dit segment bieden we de afnemers in zoverre een duidelijke meerwaarde en meervoudige voordelen", luidt het tot slot.

Voor meer informatie:
SuezFruit
Edgar Günther
Hoofdkantoor Hamburg: +49 157 5175 1475
edgar@suezfruit.com.eg 
https://suezfruit.com.eg/  

Ahmed Adel
Egypte: +20 112 668 4494
ahmed@suezfruit.com.eg  

Publicatiedatum: