Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Francisco Vicente Gea Belmonte, commercieel directeur van Belsán (Spanje):

"Wegens een gebrek aan vraag blijven er nog heel veel citroenen gewoon aan de bomen hangen"

Het tweede deel van het Spaanse seizoen van de Primofiori-citroen loopt allesbehalve gesmeerd. Veel citroenen wachten nog op een koper en de uitval begint serieuze proporties aan te nemen. Veel telers denken nu alleen nog maar aan het opkuisen van hun percelen en ze voor te bereiden op de volgende oogst. De industrie, die in februari een recordaantal van 55.000 ton citroen verwerkte, kon de hoeveelheid nauwelijks bolwerken, wat toch duidelijk aangeeft hoe de situatie in de boomgaarden is.

"Er is gewoon een gebrek aan vraag en dat is een groot probleem. Het lijkt erop dat men vóór de pandemie het belang van de afzet richting horeca wat onderschatte. Nu is duidelijk gebleken dat dit kanaal een hoog percentage citroenen absorbeert. De aanvoer op de markten is momenteel immers veel te groot, ondanks het feit dat de verkoop in de supermarkten is gestegen”, zegt Francisco Vicente Gea Belmonte, commercieel directeur van het bedrijf Belsán uit Murcia.

"Aan de andere kant is de concurrentie met Turkse en Egyptische citroenen behoorlijk zwaar, vooral op de Oost-Europese markten. Het lijkt erop dat deze trend zich de komende jaren zal doorzetten en dat er ons moeilijke tijden te wachten staan als Europa zijn telers niet beter begint te beschermen, aangezien de productiekosten in Turkije bijvoorbeeld 3 keer lager liggen dan in Spanje. De Europese consument lijkt overigens niet wakker te liggen van de herkomst van de citroenen, maar we hopen daar toch een beetje verandering in te kunnen brengen met de promotiecampagnes die we nu aan het voeren zijn”, vervolgt Francisco Vicente.

Gezien de trage afzet hangt volgens de teler en exporteur nog steeds ongeveer 40% van de Primofiori-citroenen aan de bomen. In tegenstelling tot vorig seizoen hebben slechte weersomstandigheden bovendien een negatieve invloed gehad op de kwaliteit van het fruit. "Regen en plotselinge temperatuurstijgingen hebben schimmel-vorming in de hand gewerkt en daarom is er veel uitval. Over het algemeen hebben de citroenen dit jaar een kortere houdbaarheid", zegt hij.

De verwachting is dat de citroenteelt in Spanje de komende jaren geleidelijk zal toenemen. "Er zijn een aantal goede jaren geweest met mooie prijzen en dat heeft veel telers aangemoedigd om meer bomen aan te planten. Maar als we nog meer van dit soort seizoenen krijgen, dan stevenen we op een ramp af en zullen er flink wat percelen worden gerooid", waarschuwt Francisco Vicente Gea.

"We hopen dat met de uitrol van de vaccinatie, het versoepelen van de coronamaatregelen en het einde van het Turkse en Egyptische seizoen, de afzet de komende weken iets zal verbeteren. De sector heeft zijn hoop nu reeds gesteld op de oogst van de Verna-citroenen die in mei van start gaat en waarvan de opbrengst ongeveer 30% hoger zal liggen dan die van de Primofiori, en bovendien zullen ze van betere kwaliteit zijn".

Belsán, gelegen in het Murciaanse Torreagüera, zet jaarlijks ongeveer 25 miljoen kilo citrus af, waarvan 90% bestemd is voor de Europese markten. Vooral de groei op de Franse markt springt in het oog. Buiten Europa exporteert het bedrijf ook naar Canada.

 

Voor meer informatie:
Francisco Vicente Gea Belmonte
Belmonte Sánchez Belsan S.L
Vereda Rincón de Gallego 16
30579 Torreagüera (Murcia) - Spanje
Tel: +34 968 870 168
francisco@belsansl.com
www.belsansl.com

 

Publicatiedatum: