Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Lidl test kassaloze mini-winkel

Frankrijk: Carrefour beboet met  €1,75 mln voor het oneerlijk onder druk zetten van leveranciers op prijs
De Franse retailer Carrefour heeft een boete gekregen van €1,75 mln voor het oneerlijk onder druk zetten van leveranciers voor kortingen tijdens jaarlijkse contractonderhandelingen, aldus het Franse ministerie van Financiën. De uitspraak van de handelsrechtbank in Parijs volgt op een onderzoek door antitrustautoriteiten naar de praktijken van Carrefour tijdens de onderhandelingen met leveranciers in 2016, aldus de verklaring.
Bron: reuters.com 

Duitsland: Lidl's moederbedrijf test kassaloze mini-winkel in Heilbronn
De Schwarz-groep, de moedermaatschappij van onder meer Lidl en Kaufland, test kassaloze winkels in Duitsland. Op de onderwijscampus van de Dieter Schwarz-stichting in Heilbronn test de Schwarz-groep momenteel een formule die doet denken aan het Amazon Go-concept. De buurtwinkel heet shop.box en wordt niet geëxploiteerd door Lidl of Kaufland, maar door Schwarz Restaurantbetriebe.
Bron: retaildetail.eu 

Finland: Kesko ziet vergelijkbare omzet stijgen in februari
De Finse retailer Kesko Group heeft in februari 2021 een groei van de vergelijkbare omzet met 3% gemeld tot € 797,9 mln. De groep is actief in de sectoren levensmiddelen, huishoudelijke en gespecialiseerde goederen, bouw en woningverbetering en auto- en machinehandel. De foodretail van het bedrijf realiseerde in deze periode een omzet van € 423,3 mln, een stijging met 0,2% j-o-j in gerapporteerde en vergelijkbare termen.
Bron: esmmagazine.com 

Frankrijk: Système U ziet omzet in 2020 met 8,3% stijgen
Système U meldde dat zijn omzet, exclusief brandstof, in 2020 met 8,3% is gestegen. Hoewel de online-verkoop de drijvende kracht achter de resultaten was, meldde de retailer groei bij al zijn winkelketens. Door het groeitempo gedurende het jaar heeft Système U in 2020 verder marktaandeel gewonnen in Frankrijk. Système U zei dat het aantal bezoekers in zijn fysieke winkels in de loop van het jaar met 10% daalde. Ondanks deze daling steeg de netto-omzet (exclusief brandstof) met 8,3% tot €22,5 mld, terwijl deze inclusief brandstof met 1,5% steeg tot €26,8 mld. Volgens de retailer presteerden de supermarkten het best, met een netto-omzetstijging van 8,5% tot €15,9 mld, gevolgd door de buurtwinkels, waar de omzet met 8,1% steeg tot €2,28 mld.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Polen: Eurocash verwerft belang in Arhelan
De Poolse retailer Eurocash heeft een investering gedaan om 49% van de aandelen te verwerven in retailketen Arhelan, dat meer dan 100 winkels exploiteert in het noordoosten van Polen. De investering in Arhelan ligt in de lijn van de ontwikkelingsstrategie van de groep, die ernaar streeft de grootste supermarktketen in Polen te worden op basis van eigen winkels en franchisewinkels. Arhelan is een van de grootste regionale supermarktketens in Polen en is actief in de provincies Podlaskie, Mazowieckie, Lubelskie en Warmińsko-Mazurskie.
Bron: esmmagazine.com 

E-commerce in Nederland: €26,6 mld in 2020 
De e-commerce in Nederland was in 2020 goed voor €26,6 mld. Dat is een groei van 7% ten opzichte van 2019. De toename van online-aankopen door Nederlandse consumenten heeft natuurlijk alles te maken met de uitbraak van het coronavirus. Door de lockdowns en de angst om het coronavirus op te lopen, hebben veel Nederlanders vorig jaar veel meer online gewinkeld. Samen besteedden zij €335 mln aan online-aankopen, wat een forse stijging van 27% betekent ten opzichte van een jaar eerder. De gegevens komen uit de jaarlijkse Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek naar e-commerce uitgevoerd door de landelijke e-commerce vereniging Thuiswinkel.org.
Bron: ecommercenews.eu 

VK: Corona laat jongeren meer koken
De Britse winkel- en eetgewoonten van de leeftijdsgroep 18-24 jaar zijn in de loop van het pandemiejaar aanzienlijk veranderd, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Uit een enquête van Shoppercentric onder 1.200 Britten blijkt dat 35% van de jongere bevolkingsgroep meer zelf kookt dan vóór de pandemie, terwijl 26% meer is gaan koken of dat nu doet. Het is ook de leeftijdsgroep die het meest is gaan thuisbakken en zij consumeren meer verse groenten en fruit dan welke andere leeftijdsgroep ook.
Bron: retailtimes.co.uk 

Publicatiedatum: