Vakbonden roepen logistieke diensten Amazon in Italië op tot staking op 22 maart
Vakbonden in Italië zeggen dat ze werknemers van Amazons logistieke diensten in het land hebben opgeroepen om op 22 maart 24 uur te staken nadat gesprekken met een bedrijfslobbygroep over de arbeidsomstandigheden van leveranciers waren stukgelopen. Het zal de eerste staking zijn die de volledige logistieke activiteiten van Amazon in Italië treft en waarbij zowel werknemers van Amazons opslagstations en logistieke hubs als externe leveranciers van leveringsdiensten betrokken zullen zijn. Deze laatsten worden vertegenwoordigd door werkgeversorganisatie Assoespressi.
Bron: reuters.com
Oostenrijk: Spar is nieuwe marktleider in levensmiddelenretail
De omzet van Spar Oostenrijk in de foodretail bedroeg € 8,32 mld, een indrukwekkende omzetgroei van 16%. Spar Oostenrijk won 1,8% marktaandeel en is daarmee de nieuwe marktleider in Oostenrijk. De Spar Oostenrijk Groep heeft een zeer positief jaar achter de rug met een bruto-omzetgroei in alle 3 de sectoren: foodretail, sportretail en winkelcentra, met 5,6% tot een totaal van € 16,6 mld. De Spar Oostenrijk Groep omvat Spar Oostenrijk, Aspiag, Hervis en Ses Spar European Shopping Centres.
Bron: spar-international.com
Nederland: Jumbo test slimme winkelwagen
De Nederlandse supermarktketen Jumbo test een slimme winkelwagen in Veghel, bij Eindhoven. De retailer wil erachter komen in hoeverre de nieuwe technologie een toegevoegde waarde biedt voor zijn klanten. De slimme winkelwagen is uitgerust met camera's en een touchscreen en maakt gebruik van kunstmatige intelligentie om de producten die aan de winkelwagen worden toegevoegd zelfstandig te herkennen en te registreren. Op het touchscreen kunnen klanten het totaalbedrag van de boodschappen bijhouden en meldingen ontvangen welke producten in de aanbieding zijn. In de toekomst moet het ook mogelijk zijn om klanten via het scherm te laten betalen.
Bron: retaildetail.eu
VK: Which? roept Lidl uit tot goedkoopste supermarkt in februari
Which? vergeleek in februari elke dag de prijzen van een winkelwagentje met 19 artikelen en kwam tot de conclusie dat het winkelend publiek gemiddeld € 22,28 zou hebben betaald bij Lidl, waarmee de grote vier en Aldi werden verslagen. De producten bestonden onder meer uit huismerkproducten zoals appelen, eieren en tomaten, maar ook merkproducten zoals volkorenbrood van Hovis. De test werd gedaan om te zien hoe de Britse supermarkten zich tot elkaar verhouden.
Bron: retailtimes.co.uk