Meer dan 370 ton 'lelijke' groenten werden de afgelopen jaren in Denemarken van verspilling 'gered'. Een enquête heeft uitgewezen dat meer dan de helft van de Denen bij voorkeur levensmiddelen koopt die bijdragen aan het terugdringen van voedselverspilling.
Te grote of juiste te kleine tomaten, kromme komkommers of ketchup gemaakt van tomatenoverschotten, al deze klasse II groenten, die er minder perfect uitzien maar prima smaken, worden niet verspild maar juist verkocht in Deense winkels. Het initiatief is ook nog eens erg populair bij Denen.
De grootste Deense organisatie tegen voedselverspilling, Stop Wasting Food, en de grootste Deense tomatenteler, Alfred Pedersen & Søn zijn samen met een aantal andere partners de bedenkers van dit initiatief.
Warme zomer
Het idee ontstond eind 2017 maar in de zomer van 2018 kwam er pas echt vaart in het project. Vanwege de ongebruikelijk warme zomer was er namelijk sprake van een overvloedige tomatenproductie. Sindsdien verkopen verschillende Deense supermarkten tomatenoverschotten, kromme komkommers en andere groenten met 'schoonheidsfoutjes'.
De producten worden voor een lagere prijs verkocht en voor ieder verkocht product wordt er een bedrag gedoneerd aan Stop Wasting Food. De Denen hebben al ruim 370 ton 'lelijke' groenten die anders verspild zouden worden, gered.
Claus Duedal Jakobsen, verkoopmanager bij Pedersen & Søn, kijkt ernaar uit om dit succesvolle initiatief voort te zetten en benadrukt hoe goed het bedrijf op weg is om haar doelstelling om voedselverspilling te reduceren te bereiken.
Populair initiatief
Onder Deense consumenten is er duidelijk sprake van een grote belangstelling voor deze producten. Een enquête van Stop Wasting Food wijst uit dat 55% van de Denen bij voorkeur voedsel koopt dat voorzien is van een label waaruit blijkt dat het bijdraagt aan het terugdringen van voedselverspilling dan een vergelijkbaar product zonder label.
"In 2019 verkochten we in de winkels van REMA 152 ton producten die anders verspild zouden worden en dit bewijst dat onze klanten bereid zijn om schoonheidsfoutjes voor lief te nemen zolang de groenten maar hetzelfde smaken en zij hiermee bijdragen aan het voorkomen van voedselverspilling," zegt Anders René Jensen, inkoop- en marketingdirecteur bij REMA 1000.
Uit de enquête bleek verder dat klasse II groenten en vergelijkbare producten met name populair zijn onder vrouwen en jongeren in de leeftijdsgroep van 18 tot 34 jaar.
Voor meer informatie: foodnationdenmark.com