Italianen willen aardappelen van eigen bodem

“Italië heeft de aardappelteelt in 2020 zien toenemen met 8%, met behoud van hetzelfde areaal als het voorgaande jaar. De stijging is het gevolg van een grotere vraag naar aardappelen van Italiaanse oorsprong”, zegt Matteo Zanarini van Zanarini Agromarkteing. In week 9 was hij spreker tijdens de webinar die werd georganiseerd door de Franse Ambassade in Italië. Het thema van de bijeenkomst was de ontwikkeling van de aardappelmarkt op Europees niveau.

“De gegevens laten zien dat de invoer van aardappelen in 2020 met 18% is gedaald. Het enige land dat de uitvoer naar Italië heeft opgevoerd is Duitsland, dat qua prijs een zeer concurrerend product heeft.”

Consumptie van de aardappelen
De consumptie is vorig jaar met 11% toegenomen. De ‘gewone’ aardappelen nemen het voortouw met een plus van 16,5%, maar de nieuwe aardappelen, de novelle, laten een daling van 10% zien ten opzichte van 2019.

“De pandemie heeft de gewoonten van de Italianen veranderd. Ze geven nu de voorkeur aan houdbare en geconserveerde producten en de afzet van rijst, deegwaren en tomatenconserven is met meer dan 50% gestegen, die van meel zelfs met 82%. Als we kijken naar de groenten- en fruitafdeling dan zijn aardappelen de meest gekochte producten. Volgens de gegevens van CSO zijn de aankopen in maart 2020 met 39% gestegen, in april met 35% en in mei met 13%. Wat het verschil maakt, is de lange houdbaarheid, de lage prijs en de verschillende toepassingen van de aardappel. In 2020 bedroeg de gemiddelde aankoopprijs €1,04 tegen €1,07 in 2019.”

Matteo Zanarini

De lockdown heeft ook in de detailhandel veel teweeggebracht. De aankopen van dit kanaal steeg in maart 2020 naar 72%, ten opzichte van 67% in maart 2019. De lokale markten zijn de grote verliezers in deze met een daling van ruim 34%. 

“In 2020 is er 2% meer groenten en fruit verkocht door de detailhandel, en dat vertegenwoordigt een omzetstijging van 7%, omdat de prijs van het fruit is gestegen. De hypermarkten hebben hun omzet echter met 5% zien dalen. Toch zijn er ook een aantal spelers die hebben geprofiteerd van de situatie. Zo hebben groentenspeciaalzaken 25% meer klanten gehad in 2020. Wat ons ook is opgevallen is dat de consument op zoek is gegaan naar een gezonder en veiliger product, wat de verpakte producten ten goede is gekomen”, besluit Zanarini.

Voor meer informatie:
Matteo Zanarini 
Zanarini srl 
Via G. Caboto 16, 40017
S. Giovanni in Persiceto (BO)
+39 051 82 61 64
self@zanarini.com 
www.zanarini.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven