Op veel plaatsen lijdt de groothandel, en in het bijzonder de horeca, nog steeds onder de actuele coronamaatregelen. "Ook voor ons zijn er nog steeds geen perspectieven", zegt Ingo Gutekunst (rechts) in een Facebook-bijdrage. "Het gaat mij er niet om het virus te ontkennen, maar, maar ik wil attent maken op de economische en algehele situatie in onze branche."
Voor veel lang gevestigde familiebedrijven wordt de situatie volgens Ingo langzaam maar zeker bestaansbedreigend. "Decennialang werk om een eigen bedrijf op te bouwen en te runnen moet nu vergeefs zijn geweest? Voor ons is het tijd om een signaal af te geven. Want de situatie is uiterst precair: een compleet afzetkanaal is simpelweg weggebroken", aldus Ingo.
Ingo Gutekunst
Tot 28 maart moeten restaurants en vrijetijdsinstellingen verder gesloten blijven. Op zijn vroegst op 22 maart zouden afhankelijk van de zeven dagen incidentie verdere versoepelingen kunnen volgen, bijvoorbeeld voor de horeca in buitenruimtes. Ingo: "De meeste gastronomen beschikken over passende hygiëneconcepten. Dat wil zeggen, zowel de buiten- alsook de binnenruimtes van de horecabedrijven kunnen op veel plaatsen probleemloos geopend worden. Vergeleken bij supermarkten en scholen is de horeca naar mijn idee duidelijk beter opgesteld."
Een blik op de bedrijfsvestiging op de groothandelsmarkt München.
Faillissementsgolf
Enkele van zijn grootafnemers hebben zich voor een alternatief - bijvoorbeeld To Go of een leveringsservice - besloten. In de praktijk zijn deze noodoplossingen echter nauwelijks rendabel. "Voor de meerderheid zijn deze maatregelen niet eens kostendekkend. Vooral in de hogere gastronomie zijn leveringsservices of iets soortgelijks niet realiseerbaar", aldus Ingo, die eveneens op het veranderde inkoopgedrag van zijn afnemers wijst. "Speciale cressen tenderen naar nul, hetzelfde geldt voor bijzondere exoten, radijs en andere wortelgroenten."
Een duidelijke faillissementsgolf heeft zich tot nu toe nog niet voorgedaan: "Ik ben er echter van overtuigd dat veel onder de tafel gehouden wordt. Ongeveer één derde van de regionale gastronomen zal uiteindelijk faillissement aan moeten vragen", prognosticeert Ingo. "München leeft immers van toerisme en ook al zou de horeca binnenkort weer mogen openen, dan zal men vanwege de voorwaarden en beperkingen niet de gebruikelijke omzetten behalen. Ik kan me voorstellen dat de gevolgen van de pandemie nog één tot twee jaar merkbaar zullen zijn."
Het team van de firma Gutekunst is dagelijks met mondkapjes op voor haar klanten in de weer.
Uit het hart
Hij doet daarom een beroep op de Beierse en nationale politiek. "Of deze actie op begrip stuit of niet, ik spreek nu voor vele collega's vanuit het hart", luidt het ter afsluiting.
Voor meer informatie:
Gutekunst Obst & Gemüse e.K.
Ingo Gutekunst
Großmarkt München
Mobiel: 0176/23542834
E-mail: info@gutekunstbringts.de
www.gutekunstbringts.de/