Canarische tomaat staat voor nieuwe uitdagingen

De subsidies voor het transport van Canarische tomaten naar het Verenigd Koninkrijk en de POSEI-steun voor de afzet ervan blijven voorlopig buiten schot ondanks het vertrek van het VK uit de Europese Unie. Tomaten zijn overigens met een aandeel van 67,16% voor de Canarische Eilanden het belangrijkste landbouwproduct bestemd voor de Britse markt. Nu loeren er evenwel een nieuwe uitdagingen om de hoek.

Vooreerst is er de aankondiging van een nieuwe zeeroute tussen het VK en Marokko, die de havens van Poole en Tanger zal verbinden, waardoor men vertragingen hoopt te vermijden die zich na de Brexit voor goederen die via Europa over de weg worden vervoerd, dreigen voor te doen door verkeersopstoppingen en bijkomende importprocedures. Ten tweede steekt er een meeldauwplaag de kop op die de tomatenexport vanuit de Canarische Eilanden dreigt te blokkeren, terwijl de opbrengst sowieso al heel wat minder is vanwege de gevolgen van de coronamaatregelen.

De hoeveelheid tomaten die momenteel last heeft van meeldauw op de archipel, bedraagt 2,16 miljoen kilo en men raamt de verliezen tegen het einde van het seizoen op meer dan 4 miljoen kilo. Daarom heeft het regionale parlement unaniem aangedrongen op directe steun ter compensatie van de economische verliezen voor de getroffen telers, met name in La Aldea de San Nicolás.

Precies in die gemeente bevindt zich het grootste deel van de Canarische tomatenteelt die voor de export is bestemd. De plaatselijke telersvereniging Coagrisan bestaat uit 85 telers uit La Aldea de San Nicolás. Daar bevinden zich 150 van de 465 hectare tomatenteelt op de Canarische Eilanden. Meer dan 30% van de oogst is er aangetast en de landbouwverzekering dekt de verliezen niet. Meer dan twintig telers vrezen dat ze de productiekosten voor het volgende seizoen niet kunnen voorschieten.

De nieuwe directe lijn met Marokko zal naar verwachting de Britse import van verse producten uit Marokko en de rest van Afrika vergemakkelijken. Kapitein Brian Murphy, Marine & Port Director van Poole Harbour Commissioners: "De nieuwe dienst van United Seaways zal de transittijd halveren en brengt aanzienlijke milieuvoordelen met zich mee door het wegvallen van het goederenvervoer over de weg. De haven van Poole is perfect uitgerust om zowel begeleide als niet-begeleide vrachten te ontvangen." Zeyd Fassi Fehri, CEO van United Seaways, voegt daaraan toe: "Ik verwacht een sterke vraag naar deze nieuwe directe lijndienst."

Bron: eleconomista.es


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven