Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Shanghai International Fruit Expo gepland voor augustus 2021

"Chinese importmarkt klimt uit diep dal"

Op de Chinese importfruitmarkt heeft zich een incident voorgedaan waarbij ingevoerde kersen positief zijn getest op Covid-19. Vele exporteurs vragen zich af hoe de Chinese markt zich zal ontwikkelen nu het Chileense kersenseizoen voorbij is.

Het kersenseizoen is voorbij
De marktomstandigheden voor importkersen waren vrij goed toen ze op de markt kwamen. Het aantal transportvluchten was echter kleiner dan normaal vanwege de Covid-19-pandemie. Het marktaanbod van kersen was ontoereikend en de groothandelsprijs van luchtvrachtkersen liep op tot 2.000 yuan (260 euro) per karton.

Hoewel de prijs van zeevrachtkersen begin januari aanvankelijk 25% lager lag dan rond dezelfde tijd vorig jaar, veranderde dat toen het Chinese lentefeest [12 februari, 2021] naderde. Zowel het aanbod als de marktprijs begonnen te stijgen. Toen deed zich op 23 januari het 'kersenincident' voor. Een zending ingevoerde kersen testte positief op Covid-19 en het vertrouwen van de consument in ingevoerde kersen daalde. Aangezien de Chinese groothandelaren hun kersen gedurende verscheidene dagen niet konden verkopen, waren zij gedwongen de prijs te verlagen en hun voorraden weg te doen om de markt te stimuleren.

Pas na de hervatting van de handel konden de groothandelaren hun prijs licht verhogen. Kopers bleven zeer voorzichtig, zodat leveranciers de prijzen laag moesten houden om de markt in beweging te houden. Toen het Lentefeest aanbrak, stond de regering  lokale vieringen toe, waardoor de prijzen van kersen in de grotere steden stegen. Deze prijsstijging gaf de marktdeelnemers in de sector enige hoop.

Specialisten vroegen het publiek om nuchter met het 'kersenincident' om te gaan, maar de consument bleef op zijn hoede. Bovendien hadden veel detailhandelaren zelf ook hun twijfels. Op het moment dat een winkel positief testte, moest de winkelier al zijn voorraad vernietigen en het personeel in quarantaine. Dat is een enorm risico voor kleinere detailhandelaren. Alleen de lage prijs van kersen heeft de kleinhandelaars overtuigd en de handel in kersen gestimuleerd. Het laag houden van de prijs heeft het kersenseizoen ingewikkeld gemaakt voor kersenimporteurs en -exporteurs.

Het donkerste uur van de importmarkt is voorbij
Over de impact van Covid-19 op de Chinese fruitmarkt in de eerste helft van vorig jaar zegt Huang van het Shanghai International Fruit Expo comité: "De uitbraak van de coronaviruscrisis was zeer plotseling en de verwachtingen van de mensen over de duur van de pandemie veranderden voortdurend. Aanvankelijk dacht men dat het na twee weken voorbij zou zijn, maar dat veranderde al snel in twee maanden... De totale vraag op de markt daalde doordat restaurants sloten en de distributie werd belemmerd door maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Internationale aankopen worden echter vaak van tevoren gepland, zodat de zendingen volgens plan verliepen. De havens konden het reguliere scheepvaartverkeer niet aan en veel importeurs leden financiële verliezen."

"Ik denk dat de moeilijkste periode voor de importfruitmarkt in China voorbij is. De overdracht van Covid-19 kan gemakkelijker worden gestopt wanneer de temperaturen stijgen en bovendien worden mensen nu gevaccineerd. Sommige van de moedigste importeurs hebben hun vaccin reeds ontvangen en hervatten nu hun bezoeken aan de overzeese teeltgebieden. Ook zijn de marktomstandigheden in China nu veel beter dan in maart vorig jaar," aldus Huang.

Buitenlandse bedrijven met dochterondernemingen in China presteren beter
De Shanghai International Fruit Expo vindt plaats in augustus van dit jaar. Volgens Huang is het mogelijk dat veel buitenlandse exploitanten en gasten niet kunnen komen wegens de maatregelen tegen het coronavirus in hun eigen land, maar de expo gaat door zoals gepland. Chinese importeurs, groothandelaren, detailhandelaren en producenten zullen in Shanghai bijeenkomen. China heeft immers vele uitstekende fruitleveranciers en er zullen volop mogelijkheden zijn voor zakelijke transacties.

Buitenlandse leveranciers met vestigingen in China zullen onder deze omstandigheden een marktvoordeel hebben. Zo hebben bijvoorbeeld Zespri, Dole, Driscoll's en T&G reeds hun deelname aan de beurs bevestigd en hebben sommige andere buitenlandse merken hun Chinese partners gevraagd hen te vertegenwoordigen, bijvoorbeeld Nature South en Bollo.

"Chili hecht zeer veel waarde aan de Chinese markt. De Chileense vereniging van fruitexporteurs (ASOEX) werkt nauw samen met de Expo van Shanghai. Chili is een van de ‘gastorganisatoren’. De relevante overheidsdepartementen van Nieuw-Zeeland en New South Wales (Australië) hebben ook bevestigd dat zij een stand zullen opzetten op de expo," zegt Huang.

"De tentoonstelling is niet alleen een gelegenheid om producten en merken te laten zien, maar ook een sociale gelegenheid voor ondernemers uit de sector om contacten te leggen. Aangezien de Chinese fruitmarkt bloeit, wordt de show in Shanghai een van de belangrijkste jaarlijkse evenementen voor de wereldwijde fruitsector," besluit Huang.

Voor meer informatie:
De heer Huang
Shanghai International Fruit Expo
+86 1336 1958 066
everflourish@fruitexpo.cn 
www.fruit-expo.com

Publicatiedatum: