Eén jaar coronacrisis: mirontell fein & frisch AG

"Uit eerste contacten kwamen nieuwe afzetmarkten voort en we konden ons assortiment uitbreiden"

Veel bedrijven moesten zich in de afgelopen twaalf maanden flink aanpassen en inspelen op een wereld tijdens en na de pandemie. Sinds maart 2020 zijn meer of minder succesvol allerlei nieuwe bedrijfsideeën ontsproten om in te spelen op de verandering. Inmiddels zitten we één jaar in de coronacrisis: hoe liep het in deze tijd bij fruitsaladeproducent mirontell fein & frisch?


Een deel van het mirontell-team op de Fruit Logistica 2020

"In 2020 heeft de branche verschillende fases doorlopen waar we ons als producent natuurlijk aan moesten aanpassen“, zegt Rick Marwitz. "In maart is de markt zo ongeveer in één nacht tijd ingestort. Veel van onze klanten hebben toen eerst maar eens geprobeerd om zo snel mogelijk hun voorraden te verkleinen en zo goed als het ging de producten te verkopen. Om er desondanks nog steeds voor onze klanten te zijn en beter op de behoeftes van de markt tijdens de lockdown in te gaan, hebben we bijvoorbeeld onze minimale bestelhoeveelheden naar beneden bijgesteld.“


Fruitsalades zijn de specialiteit van mirontell en worden onder andere via AmazonFresh verkocht.

In april en mei van het afgelopen jaar was er vervolgens weer hoop: misschien is vakantie in de zomer mogelijk en kan de horeca weer open. "Desondanks was er nog veel onduidelijk over het verloop van de pandemie en de aanhoudende maatregelen. Hotels en restaurants met een buffetaanbod, oftewel traditionele afnemers van onze fruitsalades, blijven nog steeds beperkt." Dat heeft aanleiding gegeven om goed na te denken over het eigen bedrijf. "Ons werd snel duidelijk dat er nieuwe afzetkanalen moesten ontstaan.“

De uitwerkingen van de pandemie bleken daarbij nuttig: "Door de geringere afzet van onze producten hadden we tijd om onze interne processen, de administratie en de productie te optimaliseren. Zo konden we ook in het afgelopen jaar effectief gebruik maken van al onze medewerkers en hoefden we geen personeel te ontslaan.“ 

Sinds bijna twee jaar biedt mirontell fein & frisch AG gesneden aardbeien met extra lange houdbaarheid aan.

Na de interne verandering werden de marktbehoeftes vervolgens opnieuw geëvalueerd, verklaart Rick: "De branche is vanwege de crisis natuurlijk veranderd en enkele van deze aspecten zullen ook in de toekomst behouden blijven. Vrijwel iedere groenten- en fruithandelaar heeft een leveringsdienst op touw gezet, de onlinehandel is met 20% gegroeid. Dat zijn slechts enkele van de (nieuwe) mogelijkheden waar we afgelopen jaar mee begonnen zijn. Daarbij horen ook nieuwe projecten en producten; uit eerste contacten kwamen nieuwe afzetmarkten voort en we konden ons assortiment uitbreiden."

Afgelopen april kon men nog speculeren of de crisis op de lange termijn uitwerkingen op de branche en de consumenten zou hebben. Nu, na een jaar corona, kan niemand dit meer ontkennen. "Marktveranderingen zijn zeer duidelijk herkenbaar. Zo zijn we met hele andere velden uit de branche in contact gekomen en door ontelbare gesprekken zijn vele nieuwe toepassingsgebieden voor ons gesneden fruit ontstaan."

Alles wat mirontell fein & frisch in het afgelopen jaar aangepakt heeft, heeft zich inmiddels zo gevestigd dat het blijvend in het assortiment wordt opgenomen, bevestigt Rick. "We werken momenteel aan het bekendmaken van de nieuwe richting die wij als bedrijf zijn ingeslagen - men kan dus benieuwd zijn!“

Voor meer informatie:
Rick Marwitz 
mirontell fein & frisch AG
Zum Kiesberg 8
D - 14979 Großbeeren
Tel.: +49 (33701) 3573-18
E-mail: marwitz@mirontell.de     
Web: www.mirontell.de  


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven