In geen enkel ander land in Europa geven consumenten zoveel geld uit aan biologische levensmiddelen en dranken als in Duitsland. En de groei van de biologische markt gaat door, vooral in tijden van pandemie eten mensen bewust. Groenten en fruit zijn altijd de drijvende krachten geweest achter de ontwikkeling van de biologische tuinbouw. De verkoop van biologisch fruit in de Duitse detailhandel is tussen 2019 en 2020 met meer dan 25% gestegen en het volume met 14%.
Doordat de horeca werd stilgelegd door corona, moesten de mensen in 2020 meer zelf koken en gingen zij zich dus intensiever bezighouden met de herkomst en de kwaliteit van hun voedsel. Dit heeft hen steeds meer naar de gespecialiseerde biologische handel geleid, omdat deze gezonde voeding van de beste kwaliteit biedt, vaak uit lokale en regionale netwerken, geteeld en verhandeld op een ecologisch duurzame manier.
Bananen nog steeds aan de top
"De nummer één is en blijft de banaan met een volumeaandeel van 43%," zegt Ursula Schockemöhle, expert voor groenten en fruit van de Agrarmarkt Informations-Gesellschaft, AMI. "Appelen (16%) en sinaasappels en citroenen (elk 10%) volgen op grote afstand. Het biologische aandeel bedraagt in totaal 6,8% van de totale markt. Het citrus is het sterkst gegroeid, vooral de citroenen. Maar appelen hebben ook aanzienlijke winst geboekt."
De vraag naar biologische producten zal blijven toenemen, zij het in een trager tempo dan in de afgelopen twaalf maanden, zo is de verwachting.
Bron: AMI / Groothandelsmarkt Hamburg