Christophe Blanc, CEO Maf Roda Ibérica:

"Onze investeringen zijn gericht op automatisering, interne kwaliteitsanalyse en traceergegevens"

Het probleem van het handentekort in de AGF-sector en de beperkte bewegingsvrijheid sinds het uitbreken van de pandemie leiden tot een stijgende vraag naar oplossingen die een grotere automatisering van de sortering van groenten en fruit mogelijk maken. Ook de vraag naar technologie voor classificatie op basis van interne kwaliteit neemt toe, zo vertelt Christophe Blanc, CEO van het bedrijf Maf Roda Ibérica. Spanje is een van de grootste markten voor Maf Roda, maar dit toonaangevend bedrijf op het gebied van sorteeroplossingen blijft ook daarbuiten groeien, vooral in Zuid-Amerika, waar het onlangs nog een vestiging heeft geopend in Peru.

Meer dan 80% van het Spaanse en Portugese citrus passeert op Maf Roda-lijnen
Maf Roda heeft meer dan 100 jaar ervaring op de teller in de groente- en fruitsector en heeft 16 vestigingen en 7 innovatiecentra gespreid over de hele wereld. Een van de belangrijkste vestigingen is Maf Roda Ibérica in Spanje. Meer dan 80% van het Spaanse en Portugese citrus - het sterproduct voor de sorteertechnologie van het bedrijf - passeert op Maf Roda-lijnen in de Valenciaanse Gemeenschap, Andalusië en de Algarve. Ook kersen zijn een zeer belangrijk product voor Maf Roda, goed voor ongeveer 50-60% van het marktaandeel in sorteerlijnen in Spanje, vooral in de teeltgebieden Extremadura, Catalonië en Aragon. Ook 60% van het steenfruit van Murcia, Aragon en Catalonië wordt gesorteerd met machines van Maf Roda, evenals 85% van de avocado’s in Zuid-Spanje, 90% van de kaki’s en 80% van de tomaten in Almería, het grootste tomatenteeltgebied van Spanje.

“Hoewel we een brede klantenportefeuille hebben, van grote tot kleine bedrijven, richten we ons toch op de maatgevende sorteerstations, met een voorkeur voor de ondernemingen die zich op de markt willen onderscheiden met hun kwaliteit, de bedrijven van de grote merken dus”, zegt Christophe Blanc. “We zijn reeds marktleider bij veel producten, zodat onze focus momenteel op het zachtfruit in Huelva ligt. Daar willen we de komende jaren graag groeien. We hebben overigens al ruime ervaring met het sorteren van blauwe bessen in Peru, waar we samenwerken met de grootste producent ter wereld, Camposol, maar ook in onder meer Chili, Nederland en Estland”, vertelt hij.

Groei in Zuid-Amerika, China, Egypte, Zuid-Afrika en Oost-Europa
In de rest van de wereld valt vooral de aanwezigheid van het bedrijf in China op, waar het een vestiging heeft in Yantai. Daar worden machines vervaardigd voor de lokale Chinese markt en voor de export naar de Latijns-Amerikaanse landen. Op die manier kan Maf Roda immers sorteerlijnen aanbieden tegen concurrerende prijzen en grote sprongen voorwaarts maken in de groei van het bedrijf.

“We zijn aanwezig op de 5 continenten. Met onze 16 vestigingen wereldwijd kunnen we een lokale service aanbieden aan onze klanten, wat wij erg belangrijk vinden. Zuid-Amerika is misschien wel de regio van de wereld waar we het meest groeien, vooral sinds de oprichting van onze vestiging in Peru. In Peru werken we veel met lijnen voor blauwe bessen en citrus, evenals in Chili, waar we een groots en futuristisch project op touw hebben gezet met een belangrijke klant op het gebied van automatisering en traceerbaarheid. In Egypte zijn we veel bezig met machines voor sinaasappelen, ook daar groeit onze omzet elk jaar. In Zuid-Afrika richten we ons op de markt voor citrus, appelen en blauwe bessen, terwijl de toekomst voor de teelt van zachtfruit veelbelovend is in Oost-Europa. Daar liggen er steeds meer kansen”.

De vraag naar automatisering en volledige traceerbaarheid neemt toe
“We zijn al jaren bezig met het ontwerpen van zo automatisch mogelijke sorteerlijnen, maar het afgelopen jaar is de roep naar dergelijke oplossingen heel luid. Het groeiende tekort aan arbeidskrachten en de maatregelen van de regeringen om het coronavirus in te dammen, hebben de vraag doen pieken. Momenteel gaat een groot deel van onze R&D-investeringen naar het verbeteren van onze systemen op basis van Machine Learning en Big Data. Onze algoritmen gebruiken deze toepassingen al voor het verbeteren van de sorteer- en de traceerbaarheidsprestaties van onze lijnen, zodat alles in één en hetzelfde proces kan plaatsvinden en zo het concurrentievermogen van de bedrijven die van deze technologie gebruikmaken, verhoogd kan worden.

“Ons datamanagementsysteem verzamelt informatie vanuit alle onderdelen van de sorteerlijnen. Zo kan de operator de prestaties van elke lijn op één scherm zien. We zijn erg bezig met het beheer van traceergegevens. We hebben een afdeling met 6 ingenieurs voor de ontwikkeling van die technologie. We volgen de volledige weg van het fruit in de sorteerlijnen en we kunnen de verschillende partijen fruit identificeren en scheiden per teeltbedrijf en per perceel. We hebben ook een volledige controle over de traceerbaarheid, waardoor we de lijnen niet elke keer dat een nieuwe partij wordt binnengebracht moeten stilleggen. Dat bespaart toch veel tijd. Wij zijn reeds begonnen deze technologie te installeren bij toonaangevende bedrijven in de Spaanse citrus- en kersensector”.

Inzake externe kwaliteit levert het bedrijf multispectrale camera's die alle benodigde informatie vastleggen, maar beschikt het ook over systemen met algoritmen en kunstmatige intelligentie die elk defect kunnen opsporen. “Voor citrus hebben we de gepatenteerde Viotec 7-technologie, waarvan het ultraviolette licht rot detecteert bij clementines, mandarijnen en sinaasappelen. De twee technologieën die we momenteel op de markt hebben voor de sortering op basis van externe kwaliteit zijn Globalscan 7 en UV”.

Inzake interne kwaliteit levert het bedrijf Insight 2-technologie om de Brix en zuurgraad in citrus te analyseren, evenals het drogestofgehalte in avocado's. "Hiermee kunnen onze klanten zich richten op het ready-to-eat segment, een concept dat voor een revolutie heeft gezorgd in het tropisch fruit”, stelt Christophe. Het IDD-systeem in de sorteermachines detecteert binnenrot bij appelen en peren, maar ook bij uien.

Volgens de CEO van Maf Roda Ibérica wordt de analyse van de interne kwaliteit in het sorteerproces steeds belangrijker. "Dit is de toekomst. Het wordt steeds meer de norm. Het fruit dat voor de Aziatische markt wordt verwerkt, vindt in deze technologie een ware bondgenoot, aangezien de consument vooral op zoek is naar zoet fruit, zo niet wordt het afgewezen. Het is belangrijk dat het fruit dat naar deze markten gaat, voldoende Brix heeft en dit bereiken we voor citrus met onze Insight 2-technologie. Die wordt bijvoorbeeld gebruikt door het grootste teelt- en afzetbedrijf van citrus in China, dat ongeveer 250 ton per uur sorteert op uitsluitend interne kwaliteitsanalyse. Het fruit wordt daarbij gescheiden in partijen voor de versmarkt en andere voor de sapindustrie”.

"Deze technologie zal steeds meer interesse opwekken en het is een van onze belangrijkste doelstellingen om deze verder te ontwikkelen. Ook automatisering en informatiecontrole voor een totale traceerbaarheid zijn onze aandachtspunten. Al deze toepassingen willen we op een voor de operatoren zo eenvoudig en intuïtief mogelijke manier implementeren in onze sorteerlijnen. We willen dat die als het ware zelfvoorzienend zijn en geen bollebozen nodig hebben om bediend te kunnen worden”, besluit Christophe Blanc.

 

Voor meer informatie:
María Cabello
Roda Ibérica S.L.
Avda. de la Llibertat nº 53
46600 Alzira (Spanje)
Tel.: +34 962403011
mcabello@mafroda.es 
www.maf-roda.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven