Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Groenteplantjes door de brievenbus maken iedereen enthousiast

Tholen - Voor enthousiaste thuistuiniers is het altijd moeilijk: het wachten op het moment dat de eerste groene puntjes boven de aarde uitkomen. Die cruciale fase neemt het nieuwe initiatief Groentepost de consument nu uit handen. Consumenten hoeven straks alleen nog maar te wachten op het moment dat het pakketje met jonge plantjes op de mat valt. "En dan gaan wij ze met tips en tricks door de rest van het groeiproces loodsen, zodat mensen straks thuis een stukje gezondheid en geluk ervaren", vertelt Giel Janssen.


Links: Maud en Giel, samen de bedenkers van Groentepost

Stukje kas bij Gipmans
Hij is, samen met vriendin Maud, de bedenker van het concept. Giel is in het dagelijks leven werkzaam bij Gipmans Planten in Venlo. Op een avond in januari dit jaar, tijdens een avondwandeling net voor het ingaan van de avondklok, is het zaadje geplant voor het groenteplantjesplan. Vervolgens is het concept eromheen ontstaan.

Vervolgens klopte Giel aan bij Gipmans, waar directeur Erik 'laaiend enthousiast' reageerde en direct zijn medewerking verleende. Groentepost heeft een stukje kas tot hun beschikking gekregen. Met als resultaat dat er nu in de kassen plantjes opgekweekt worden voor de consumenten, bedrijven en personeelsverenigingen, die ze straks met een druk op de knop kunnen bestellen als vitale attentie. 


Giel in de kas bij Gipmans Planten

Acht groenteplantjes
Voor het concept is door Giel en Maud gebruik gemaakt van de ervaringen die er al waren bij Gipmans met het concept 'Sprout of the Box'. "We hebben goed gekeken hoe dat toen is gegaan."

De Groentepost Box, die zowel voor zakelijk als particulieren samengesteld is, bestaat uit acht groenteplantjes, gele- en rode snoeptomaatjes, hete pepertjes en snackkomkommertjes, die speciaal zijn opgekweekt om de consument te helpen. “Bij veel organisaties speelt vitaliteit en het verbinding houden met thuiswerken een grote rol”, weet Maud, die in het dagelijks leven als HR-adviseur werkt. “We spelen hier vol op in door de hele Groentepost te customizen met de look and feel van de organisatie en een persoonlijk ingesproken videoboodschap door bijvoorbeeld de directie.”


De box bestaat uit acht groenteplantjes

Optimale condities
Gekozen is voor speciale rassen, waarbij bijvoorbeeld het tomatenplantje niet groter dan 50 centimeter wordt. "Consumenten hoeven ook niet te dieven bij deze plant, dus het is een vriendelijk plantje, ook voor mensen zonder groene vingers. En omdat het acht plantjes zijn, heb je altijd spreiding van de kansen", lacht Giel.

Momenteel zijn de eerste plantjes al gezaaid voor verzending eind maart. Ondertussen is Giel thuis de verpakking aan het finetunen. "Een terechte vraag die wij al kregen, nadat wij bij onze lancering op LinkedIn wij direct viral gingen, is hoe de plantjes het postproces overleven. Wij zorgen dat de plantjes in een recyclebare blisterverpakking zitten en doen daaromheen een kartonnen doos. Daardoor komen de plantjes even in rust. Verder blijven de plantjes ook mooi vochtig. We hebben de afgelopen weken volop getest met de boxen wat de meest optimale condities zijn om het te versturen.”


Juist in de eerste fase van een teelt bij de thuistuinier gaat het nog weleens fout. Groentepost helpt hierbij door de plantjes met zorg bij een professionele plantenkweker op te kweken voor verzending

Gezondheid en geluk
Giel en Maud zijn blij met de enthousiaste reacties die zij al ontvingen. Giel benadrukt dat ze er geen 'heel commercieel iets' van willen maken. "Ik wil juist de passie die ik uitstraal als ik over plantjes praat blijven uitstralen en mensen een stukje gezondheid en geluk meegeven. Dat is ook goed voor onze sector, want uiteindelijk zorgen we met z'n allen met onze producten ook voor gezondheid en gelukt.”

Aan Groentepost is ook een goed doel gekoppeld: KidzBase. Per zakelijk verkochte box wordt 50 eurocent aan deze stichting gedoneerd. "We willen kinderen de ervaring van het groenten opkweken meegeven. De educatieve beleving en het plezier van zelf kweken, die is belangrijk en wil je meegeven. En wie weet kiest iemand er tien jaar later dan wel voor om in onze sector te komen werken."

Tot slot nog een belangrijke tip voor de ontvangers van Groentepost. Doe de box na ontvangst direct open en geef licht en water. "Dat is het belangrijkste", weet Giel. Op Instagram, Facebook en ook op de website gaat hij dit voorjaar en komende zomer de ontvangers van de pakketjes hiermee helpen. En daarna? "Of het concept een vervolg krijgt, weet ik nog niet. We zien wel waar het schip strandt, maar zijn blij met de positiviteit die overal al is ontstaan. We worden iedere dag verrast hoe je de Groentepost Box kunt koppelen aan geschenken, boodschappen op zowel individu als zakelijk niveau."

 

Voor meer informatie:
Groentepost
www.groentepost.nl
info@groentepost.nl