Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan Schockaert, inkoopmanager AGF bij Colruyt

“Het gebruik van de Apeel-technologie op avocado’s is een mooie stap in ons verduurzamingsplan”

Tholen – Begin februari kondigde supermarktketen Colruyt aan avocado’s met Apeel-technologie in de schappen te leggen. Dit is een onzichtbare, plantaardige beschermlaag die zuurstof buiten en vocht binnen houdt. Door deze laag blijven eetrijpe avocado’s tot twee keer zo lang goed. “Een hele belangrijke stap in het verminderen van foodwaste”, legt Jan Schockaert, inkoopmanager AGF bij Colruyt uit. “Op avocado’s is ons eigen afval heel laag, maar op deze manier kunnen we de foodwaste ook bij de consument terugdringen.”

“Voordat we besloten hebben om deze technologie toe te passen op onze avocado’s, hebben we heel wat testen gedaan. Ook uit onze eigen testen is gebleken dat de tweede schil, die door de Apeel-technologie gevormd wordt, helpt om de bewaring te verlengen”, zegt Jan. “Avocado was het eerste product dat werd toegelaten door Europa, om deze technologie op toe te passen. Maar als er nieuwe producten toegelaten zullen worden, zullen we dat zeker opvolgen. Op dit moment zijn we ook aan het testen met citrus.”

Omdat de avocado’s met de Apeel-beschermlaag nog maar enkele weken in de schappen liggen, is het volgens Jan nog te vroeg om over resultaten te spreken. “We zijn heel positief: de verkoop evolueert goed, ons lage afvalcijfer blijft mooi laag en het belangrijkste: onze klanten zijn positief. We kregen nog een klachten of opmerkingen We zijn in België en Luxemburg de eerste supermarktketen die deze techniek toepast op avocado’s”, vervolgt Jan. “Het is interessant om te weten dat de stof die wordt gebruikt om de ‘tweede schil’ te creëren een natuurlijke stof is, die uit fruit gewonnen wordt. Het gebruik van deze stof beïnvloed nog de smaak nog het aroma van het product.” Die 2de schil Is absoluut geen verpakking, maar een coating die rechtstreeks op de vrucht wordt aangebracht en niet zichtbaar, voel- of ruikbaar is. Ze zal samen met de schil tot compost vergaan of wie weet later als het toegelaten wordt om opgegeten te worden."

“Colruyt zet al jaren groots in op verduurzaming. Deze projecten hebben we 4 thema’s gezondheid, samenleving, dierenwelzijn en milieu. Onze klanten kennen deze topics  als ‘stap voor stap’. Verantwoord watergebruik, goede relaties met onze leveranciers en het verminderen van plastic afval voor AGF-verkoop door de plastic zakjes door herbruikbare netjes zijn enkele voorbeelden van projecten. Recent hebben we naast basilicum nu ook koriander uit onze eigen vertical farm geïntroduceerd. Dit zijn mooie voorbeelden van projecten die we hebben lopen. We zetten bij Colruyt doelbewuste en concrete stappen en willen ook dat onze inspanningen voor impact zorgen. We leggen de lat hoog voor onszelf en maken zo, stap voor stap, het verschil voor onze klanten en voor de samenleving,” besluit Jan

Voor meer informatie:
www.colruyt.be