Koen Hazewinkel: "Reflecteren op de eigen strategie en het leiderschap staat centraal"

Top Executive Program van EFMI Business School maakt zich op voor zesde lichting

Tholen - De corona-pandemie maakt het er niet makkelijker op, maar toch vindt het Top Executive Program van EFMI Business School gewoon fysiek voortgang wanneer dat volgens de geldende Corona-maatregelen weer kan. "Onze cursisten hebben aangegeven deze dagen fysiek te willen volgen en dat past ook goed bij dit programma", vertelt programmadirecteur Koen Hazewinkel, die eindverantwoordelijk is voor het Top Executive Programma dat gegeven wordt aan directieleden in de wereld van food en retail, waaronder de nodige DGA's uit de AGF- en tuinbouwsector.

In september gaat het nieuwe Top Executive Program weer van start. Aanvullend biedt EFMI een uniek MBA-programma voor food & retail professionals en een zogeheten Advanced Food Commerce Program voor aanstormend talent. "Het mooie van het EFMI is dat in toenemende mate de ondernemers ons weten te vinden, van een grote tomaten- en orchideeënteler tot een directeur van een handelsbedrijf."

Tijdens het Top Executive Program, dat tien maanden in beslag neemt, komen de deelnemers elke twee maanden twee dagen achtereen bij elkaar. Soms op Kasteel Groeneveld te Baarn (de thuislocatie van het EFMI), vaak ook op een andere inspirerende locatie. Tophoogleraren uit binnen- en buitenland en andere erkende thought leaders dagen de deelnemers in interactieve sessies uit om buiten hun bestaande kaders te treden en na te denken over één van de kerntaken als directeur: koers bepalen. Het programma bevat in totaal 14 lesdagen, verdeeld over 6 modules. De groep -momenteel worden de voorbereidingen getroffen voor de zesde lichting - bestaat uit 15 tot 20 personen. Het programma wordt afgesloten met een buitenlandse reis. Deze reis wordt in nauwe samenwerking met de deelnemersgroep ingericht, zodat actuele interesses centraal staan.

Uit de hectiek van alledag
“De hectiek van alledag regeert onze agenda’s, ook op directieniveau. Richting kiezen, strategie ontwikkelen en nieuwe bronnen van waardegroei identificeren zijn activiteiten die vragen om momenten van reflectie, oorspronkelijk denken en creativiteit. Tijdens de eerdere leergangen van het Top Executive Program heb ik gezien en ervaren dat ons programma de deelnemende directieleden dergelijke momenten biedt", vertelt Koen. "Je kunt niet dagelijks bezig zijn met je strategie, maar dit programma biedt de ruimte om even uit de hectiek van alledag te stappen in een omgeving met mensen die een vergelijkbare functie en ambitie hebben."

"Intensieve werkvormen dagen de deelnemers uit en bieden hen nieuwe perspectieven en inspiratie. Hierbij wordt een stevige inhoudelijke discussie met toonaangevende hoogleraren en collega-bestuurders niet uit de weg gegaan. Het programma biedt een unieke kans om jezelf als directeur de ruimte te gunnen om na te denken over één van jouw kerntaken: koers bepalen", vertelt Koen. "Dat doen we op een nuchtere manier, zoals die het EFMI kenmerkt, maar we krijgen juist ook veel waardering voor de modules waarin we de deelnemers nadrukkelijk laten reflecteren en uit hun mentale comfortzone halen. De centrale gedachte is dat de docenten inspireren doordat ze denkkaders ter discussie stellen en het mentale elastiekje oprekken, overigens zonder te zorgen dat het knapt."

"Het programma vertrekt vanuit vier vragen: Wat gaat digitalisering met onze bedrijven en waardeketens doen? Wat gaat de commoditisering voor ons betekenen? Hoe gaan we duurzaamheid vormgeven? En hoe veranderen onze opvattingen over de rol en de verantwoordelijkheid van bedrijven?", somt Koen op. "Daarmee proberen we echt tot de kern te komen. Want is het idee achter de organisatie puur winstmaximalisatie of zou de organisatie een breder doel moeten dienen? Volgens mij begint geen enkele ondernemer zijn bedrijf met het idee om een ander te beconcurreren, maar wel bijvoorbeeld met een missie om mensen gezonder of lekkerder te laten eten. Waar is je organisatie voor bedoeld en hoe richt je hem dan in?"

Leiderschap
"Ook de ontwikkeling van het retaillandschap krijgt alle aandacht. Afgaande op de actuele marktaandelen lijken de discounters te stagneren, maar is dat werkelijk zo? Persoonlijk denk ik dat de vaart er wel weer inkomt. Zeker als je de groei van de kwaliteitsdiscounters meerekent met Vomar voorop, zie je dat dit segment nog wel degelijk forse impact heeft op de marktverhoudingen", geeft Koen een inkijkje. "Maar de meeste aandacht gaat toch eigenlijk elk jaar uit als het thema leiderschap ter sprake komt. De vraag 'Hoe sta ik in mijn rol' is een vraag die veel mensen bezighoudt. Dan gaat het niet over modellen, maar dan gaat het over mensen en wordt het persoonlijk."

Voor meer informatie over de opleiding: https://efmi.nl/opleiding/top-executive-program 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven