Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Pinduoduo richt zich in China op farm-to-table met online matching

De Amerikaanse farm-to-table pionier Alice Waters is in 1971 een voedselrevolutie begonnen met de opening van haar restaurant Chez Panisse in Berkeley, Californië. Zij begon met het serveren van lokale seizoensingrediënten, die door lokale telers waren geteeld.

Vijftig jaar later is farm-to-table een wereldwijd sociale beweging geworden, die wordt gedreven door zorgen over voedselvoorziening, de afstand die producten moeten afleggen voor ze op het bord van de consument liggen en wie er van de teelt profiteert.

In China vindt er een vergelijkbare transformatie plaats met de toename van online-boodschappen doen, omdat de spreekwoordelijke teler dichter bij de keuken wordt gebracht, volgens Pinduoduo.

De pandemie is een katalysator gebleken voor een verandering in consumentengedrag. Hoewel de meeste Chinese consumenten uit noodzaak online gingen om hun versproducten te kunnen kopen, blijven velen dit te doen vanwege het gemak en de prijzen. Dit heeft een online-marktplatform gecreëerd, waarvan sommige analisten zeggen dat die in 2023 bijna 100 miljard euro waard zal zijn.

"Met voldoende vraag en schaalbaarheid, kunnen de kosten van farm-to-table drastisch worden verlaagd om dit toegankelijk te maken voor een grotere groep consumenten dan ooit tevoren," zegt Lillian Li, een technisch analist in Shanghai.

Pinduoduo
Een van de groothandelaren die tegemoet komen aan deze verandering in consumentengedrag is Pinduoduo, die het grootste tuinbouwplatform van China biedt. Ze hebben in augustus 2020 Duo Duo Grocery geïntroduceerd, waarbij mensen hun bestelling de volgende dag kunnen ophalen. Op dit platform brengen ze 12 miljoen telers en 731 miljoen consumenten bij elkaar.

Consumenten die Duo Duo Grocery gebruiken kunnen hun bestellingen via de smartphone-app van het bedrijf plaatsen voor 11:00 uur 's ochtends en dan hun bestelling bij een afhaalpunt dichtbij ophalen op de volgende dag na 16:00 uur. 

Consumenten kiezen uit een selectie producten van lokale teeltbedrijven. De bestellingen worden elke nacht voorbereid en de vers geoogste producten worden dan vanuit de teeltbedrijven getransporteerd naar de sorteerstations, waar de bestellingen worden verpakt en verzonden naar de respectievelijke ophaalpunten.

Lokale vraag
Door de lokale vraag direct te matchen met het aanbod zorgen de boodschappen-apps ervoor dat meer telers de markt kunnen betreden naast de traditionele groothandelaren. Op de lange termijn zal een betere afstemming van vraag en aanbod ertoe leiden dat er minder producten weggegooid moeten worden. Tegelijk zorgen de kortere transportafstanden ervoor dat er minder producten verspild worden en er minder gewasbeschermingsmiddelen nodig zijn.

Het afhaalmodel verlaagt ook de transportkosten, aangezien het bezorgen tot aan de deur kan zorgen voor 30% van de totale transportkosten. Zo kunnen de prijzen laag en betaalbaar blijven.

"We zien dat farm-to-table steeds populairder wordt met het gebruik van technologie en kleine telers in contact komen met consumenten," zegt Andre Zhu, senior vice-president van Pinduoduo. "Door de tijd te verkorten tussen het oogsten en het moment van gebruik in de keuken krijg je verse producten, minder verspilling en transportuitstoot en wordt de voedselzekerheid beter."

Publicatiedatum: