Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

Nick Jansen (Directeur Europe): "“Enorme voorraad beschermt tegen wereldwijde grondstoffenschaarste op de markt”

Nieuw hoofdkantoor LC Packaging kenniscentrum en aantrekkelijke werkplek ineen



Tholen - In september opende LC Packaging haar nieuwe, duurzame, state-of-the-art hoofdkantoor en magazijn op het Logistiekpark A12 in Waddinxveen. Een grootse opening bleef door het Corona-jaar achterwege, maar AGF.nl nam alvast een kijkje in de nieuwbouw van het familiebedrijf dat al generaties lang actief is in de verpakkingsbranche.


Boudewijn van Fraassen en Nick Jansen

De overgrootvader van CEO Lucas Lammers begon het bedrijf in 1923, met als enige activiteiten de inkoop, reconditionering en distributie van (tweedehands) jutezakken. Inmiddels is het bedrijf gespecialiseerd in FIBC’s (big bags), netzakken, karton-, papier-, jute- en WPP-verpakkingen voor de AGF-sector en industrie.

12.500m2 magazijn en 3.000 m2 kantoor
Het nieuwe pand is 16 meter hoog en heeft een totale oppervlakte van 12.500m2 magazijn en 3.000 m2 kantoor. Het magazijn in fase 1 heeft een capaciteit van 29.000 volgeladen palletplaatsen met daarnaast een afgesloten hal voor het bedrukken van jute- en kunststof zakken. In fase 2 wordt 5.000 m2 magazijn bijgebouwd. Duurzaamheid en welzijn waren volgens Nick Jansen (Directeur Europe) sleutelwoorden bij de bouw. Zo liggen er bijvoorbeeld 3.032 zonnepanelen op het dak, genoeg om 386 huishoudens een jaar lang te voorzien van energie, en wordt het regenwater opgevangen en gebruikt door telers in de buurt. 

"Met de BREEAM Outstanding-score behoren we tot de duurzaamste gebouwen van Nederland, maar we willen bovenal dat het een fijne plaats is om elkaar te ontmoeten. Door met elkaar te werken bevorder je samenwerking tussen de verschillende afdelingen, zowel binnen Nederland en buitenland, inkoop en verkoop, marketing en sustainability. Vanwege de huidige Corona-maatregelen is het nu even niet anders, maar wij geloven in het samenkomen op kantoor. We doen er alles aan om de collega's op de meest prettige manier samen te laten werken op een fantastische werkplek dat van alle gemakken is voorzien en willen hier een kenniscentrum zijn voor elkaar en onze klanten. Transparantie staat hier bovenaan, zowel naar onze leveranciers als klanten. We nemen ze beide graag mee in het proces en geloven ook dat dit de toekomst is."

Sportschool
Het nieuwe pand  is dan ook van alle gemakken voorzien met een heus auditorium, een sportschool waar collega's onder begeleiding van een personal trainer kunnen sporten, een ruim opgezette kantine waar verschillende dagen voor een verse lunch wordt gezorgd, sta-bureaus, spreekkamers en ruim opgezette bureaus met beeldtelefoon. Bij het hoofdkantoor in Waddinxveen zijn ongeveer 100 mensen werkzaam. Beneden zijn de vijftig collega's van LC Nederland actief, goed voor zo'n 50 miljoen van de in totaal 200 miljoen omzet, op de bovenverdieping werken de collega's van LC International, de overkoepelende organisatie die het overzicht heeft over de volledige supply chain van de LC Packaging Group en contact houdt met alle LC Packaging affiliates in Afrika, Azië en Europa.

Wie denkt dat het daarmee ophoudt, heeft het mis, want LC Packaging heeft eigen kantoren in België, Frankrijk, Spanje, Portugal, Duitsland, Hongarije, Roemenië, Engeland, Schotland, Ierland, Zweden, Zuid- en West-Afrika. "En dat zijn geen verkoopkantoortjes met twee man, maar allemaal behoorlijke kantoren met eigen opslag. Dankzij ons SAP-systeem hebben we realtime zicht op de voorraad en zien we alle in- en verkooporders van de hele groep", vertelt Boudewijn van Fraassen, directeur Agricultural Packaging.

"Met kantoren, productiefaciliteiten en magazijnen in 16 landen in Europa, Afrika en Azië met meer dan 1700 medewerkers zijn we altijd dichtbij en is er altijd een locatie in de buurt! Dankzij onze opslagcapaciteit van meer dan 70.000 m² en een uitgebreid distributienetwerk kunnen we daarmee onze leveringen garanderen, zelfs tijdens seizoenspieken en voor leveringen op korte termijn", vervolgt Boudewijn. Met drie kantoren in het Verenigd Koninkrijk en twee vestigingen in Ierland zorgde de Brexit niet voor grote problemen bij de verpakkingsleverancier.

Gigantische voorraad en opslag
Groeien wil LC Packaging liever in de diepte dan in de breedte. "Wij willen graag de focus houden. We zijn al in een behoorlijk aantal sectoren actief en daar is een gigantische voorraad en opslag voor nodig. Zo hebben we aan bandbalen soms wel twee keer de omzet van een jaar liggen. Maar mocht een uiensorteerder plotselinge vraag krijgen uit Centraal-Amerika of Azië, dan kunnen wij hem wel voorzien. We zoeken onze groei dan ook voornamelijk binnen de bestaande markten. We vinden het belangrijker om sowieso een top-3 speler en het liefste marktleider te zijn in de markten waar we actief zijn, dan dat we het er een beetje bij doen." 

Schaarste grondstoffen
Het internationale kantorennetwerk, kwam het afgelopen Corona-jaar als geroepen. "De vraag naar onze verpakkingen steeg keihard, maar in de aanvoer hadden we, net als iedereen, wel met grote uitdagingen te maken. Wij hebben dan ook als een malle tussen de verschillende vestigingen gereden om in de vraag van onze klanten te voorzien. Dat is best spannend geweest om dat voor elkaar te krijgen, maar daar zijn we wel in geslaagd, mede omdat we zo'n bijna onverantwoord hoge voorraad voor onze klanten aanhouden", vertelt Nick Jansen. "Tegelijkertijd leveren de tekorten wel uitdagingen op. De prijs van polypropyleen (PP) granulaat is bijvoorbeeld in één maand tijd met 40% gestegen. Dat heb ik in de 25 jaar dat ik voor LC Packaging werk nog niet meegemaakt.  Maar ook de schaarste op het gebied van jute en papier is alarmerend. Dan moet je wel het gesprek aan met je klanten voor de lopende contracten, want de klant moet hoe dan ook zijn verpakking krijgen."

"Wat daarin wel helpt is dat we veelal werken op basis van long term partnerships. Tien jaar geleden waren we nog veel meer actief op daghandelsbasis. Nu kunnen we veel meer op lange termijn producten garanderen aan onze partners. Dankzij de combinatie van onze eigen fabrieken en de semi-eigen productie met partners waarmee we soms al dertig jaar werken, kunnen we de kwaliteit en beschikbaarheid garanderen", beaamt Boudewijn.

Producenten uit het Verre Oosten die zelf proberen voet aan de wal te zetten in Europa ziet hij dan ook niet als concurrentie. "Dat lijkt vaak even leuk, maar de ervaring leert dat deze bedrijven het nooit volhouden op de lange termijn. Wij geloven dat kwaliteit veel meer is dan alleen de kracht van onze verpakkingen. Het gaat om het totaalplaatje. Als je niet meer te bieden hebt dan je verpakking, mis je bestaansrecht."

Met jute verpakkingen heeft LC Packaging volgens Nick al een schoolvoorbeeld van composteerbare verpakkingen in huis. Het bedrijf richt zich niet op de kleinere, jute consumentenverpakkingen die vooral elders in Europa behoorlijk in opmars zijn omdat ze haar focus wil houden op de klanten in de food&agri en industrie.

Wel staat duurzaamheid top of mind bij het verpakkingsbedrijf. "Zo hebben we een alliantie met Veolia om afval afkomstig van flexibele verpakkingen wereldwijd te beperken. Maar ook Recycled polypropyleen (rPP) is wel een hot item. Door Britse klanten wordt dit al getest. We zijn hier hard mee bezig en het is nog een hele uitdaging om bij pakweg een verpakking van 100 gram 30% rPP te realiseren, maar die uitdaging gaan we graag aan", besluit Nick.

Voor meer informatie:
www.lcpackaging.nl
www.lcpackaging.com 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven