Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nationale Aardappel Verkiezingen: Naar de stembus voor eerlijke aardappelen

De Nationale Aardappel Verkiezingen zijn een vervolg op de Nationale Aardappelberg Dag die in de zomer georganiseerd werd door Slow Food Youth Network (SFYN) Nederland en Jur Jacobs. De aardappelbergen maakte de slechte positie van de teler en de kloof tussen teler en burger zichtbaar. Hier wil Onze Markt verandering in brengen. Het initiatief is een manier om de aardappel, met behulp van consumenten, eerlijk de supermarkt in te krijgen. 

Iedereen kan meestemmen over welke aardappel er in de supermarkt komt te liggen en welke prijs de teler daarvoor krijgt. "Want waarom zou democratie alleen iets zijn voor de politiek? Wij kondigen de Nationale Aardappel Verkiezingen aan", aldus SFYN. 

"Wat gaan we doen?"
Op 9 maart wordt in Rotterdam de Nationale Aardappel Verkiezingscampagne afgetrapt. De gehele week trekt consumentenbeweging Onze Markt in verschillende steden de straat op. Met posters en spandoeken, waarop lijsttrekkers van politieke partijen staan afgebeeld als aardappels, willen de initiatiefnemers aandacht vragen voor de Nederlandse aardappelketen. Door te stemmen kunnen consumenten bepalen welke aardappels en voor welke prijs ze in de supermarkt willen. Onze Markt brengt deze aardappels, waar democratisch over gestemd is, onder eigen label uit in de supermarkt.

“Iedereen wil een betere en eerlijkere voedselketen. Door de consument een stem te geven en te werken binnen bestaande structuren, zoals de supermarkt,  zorgen we voor verandering mét bestaande spelers", laat Simon Schilt van Onze Markt weten. 

Waarom? 
De initiatiefnemers Slow Food Youth Network, Jur Jacobs en de consumentenbeweging Onze Markt willen met de actie aandacht vragen voor het eerlijker en duurzamer maken van de Nederlandse aardappelketen. De actie is een vervolg op de Nationale Aardappelberg Dag die in de zomer georganiseerd werd door de Slow Food Youth Network en Jur Jacobs om frietaardappels te redden van verspilling. 

“De aardappelbergen van afgelopen jaar maakte de slechte positie van de teler in de keten zichtbaar. Via het initiatief van Onze Markt bepaald de consument van te voren welke prijs de teler krijgt voor zijn aardappel. Zo zorgen consumenten samen voor een eerlijke prijs garantie en dus een betere positie voor de teler", aldus Lianne de Bie, directeur SFYN Nederland.

In week 10 wordt er campagne gevoerd in vier verschillende steden. Op 9 maart wordt er groots afgetrapt in Rotterdam voor de Markthal. Amsterdam volgt 12 maart, Groningen 13 maart en Utrecht 14 maart. 

Voor meer informatie:
Simon Schilt
Onze Markt
0646266004
simon@onzemarkt.nl 
https://www.onzemarkt.nl/vragenlijst 

Publicatiedatum: