César Padovani van Mavanni:

"2020 was een uitdagend jaar vol ups en downs voor Ecuadoraanse bananen"

Bananen behoren tot de top-vijf exportproducten van Ecuador. Ondanks de uitdagingen die de pandemie met zich meebracht, is de wereldwijde bananenconsumptie ook vorig jaar verder toegenomen. Bananenleverancier Mavanni exporteert naar China, Slovenië, Chili en Griekenland. Het bedrijf wordt geleid door César Padovani en Paola Matute. "We wilden een exportservice aanbieden met een grondige kennis van de markt en sterke technische ondersteuning om de toeleveringsketen te kunnen optimaliseren," begint Padovani.


César Padovani.
 
Ups en downs in 2020
De beperkingen die wereldwijd werden ingevoerd om de verspreiding van Covid tegen te gaan, hebben de bananensector voor de nodige uitdagingen gesteld. "We moesten het in vrijwel iedere fase van de toeleveringsketen met minder personeelsleden zien te redden, van de teelt tot aan de logistiek en verlading. Daarbij kwam nog de snelle en ernstige terugval van de wereldwijde economie als gevolg van blokkades, vertragingen en de sluiting van consumptiebronnen, zoals scholen, winkels, hotels, etc. Ook werden er internationaal nieuwe en andere bioveiligheidsmaatregelen ingevoerd, evenals maatregelen voor social distancing en lockdowns, die niet alleen tot forse verliezen in de sector hebben geleid maar ook de operationele kosten op hebben gedreven," legt Padovani uit.  

Al deze factoren droegen gedurende het grootste deel van het jaar bij aan een lager prijsniveau. "In Ecuador lagen de prijzen op de spotmarkt tussen de 20% tot 25% onder het gemiddelde van de afgelopen drie jaar," zegt Padovani. Vervolgens was er tegen het einde van het jaar sprake van omstandigheden die opnieuw tot een stijging van de prijzen leidden. "De vulkaanuitbarsting in Ecuador had zijn weerslag op de aanvoer en ook de orkanen Eta en Iota hadden veel impact op de aantallen bananen afkomstig uit Midden-Amerika, met name uit de landen Guatemala, Honduras en Panama, die goed zijn voor meer dan 75% van de totale productie in deze regio. Dit zorgde in de laatste weken van 2020 voor een sterke verbetering van de prijzen op de spotmarkt, en deze zien we ook nu nog," legt Padovani uit. 
 
Hij voegt er het volgende aan toe: "Hoewel de onzekerheid omtrent de vraag blijft bestaan, is de beschikbaarheid dit seizoen lager dan normaal, een trend die mogelijk aan zal houden. Deze situatie leidt tot een hoger prijsniveau en creëert hoge verwachtingen."
  
Ook in 2021 houdt de onzekerheid aan
Aangezien de impact van klimatologische gebeurtenissen, zoals de orkanen, nog wel even gevoeld zal worden, zijn de vooruitzichten voor de bananensector onzeker. "Wat betreft de vraag overheerst de onzekerheid. Deze wordt beïnvloed door een aantal factoren, zoals het tempo waarin wordt gevaccineerd en de snelheid waarmee de economie zich hersteld," zegt Padovani. 

Padovani verwacht dat de gemiddelde consumptie per hoofd van de bevolking zal blijven groeien. "Wij ramen deze groei op 250gr per persoon vanwege de hoge voedingswaarde van bananen ten opzichte van de lage prijs. Daarnaast zullen markten in Azië blijven groeien," vervolgt hij. Desondanks zal de toekomst niet eenvoudig zijn. "De impact op de wereldwijde economie is duidelijk zichtbaar en er moet dus hard gewerkt worden om nog concurrerender te worden en er moeten strategische allianties worden gevormd om middelen en capaciteiten te combineren om deze groei op een economische, maatschappelijk verantwoorde en duurzame manier te ondersteunen," zegt Padovani. 
 
 
Mavanni: Focus op ervaring en ondersteuning
Padovani koos de exportmarkten van Mavanni na marktanalyses te hebben uitgevoerd met betrekking tot de consumptie en kwaliteitseisen in de diverse regio's. "Op de Aziatische markt groeide de import van 2,5 mln ton in 2017 naar 4,3 mln ton in 2019. China is goed voor 60% van de vraag en importeerde in 2019 2,6 mln ton bananen," licht Padovani toe. "Het Midden-Oosten, Oost-Europa en Afrika importeerden ook meer. De export van Ecuadoraanse bananen naar deze markten groeide in 2020 met respectievelijk 12%, 21% en 25%."

De bananen die Mavanni exporteert, zijn GlobalGAP-, Graso-, Rainforest Alliance- en Bio-gecertificeerd. "We garanderen een duurzame toeleveringsketen en goede milieu- en maatschappelijke omstandigheden. We waren dan ook op zoek naar markten waar vraag is naar dit type fruit. Onze kennis van de verschillen in vraag tussen markten, technische ervaring en de ondersteuning die wij gedurende het hele proces bieden, zijn kenmerken die onze klanten zeer waarderen en waarmee we ons als bedrijf kunnen onderscheiden."
 

 
Voor meer informatie: 
César Padovani Maridueña
Mavanni
Phone: +593 99 961 4694
Email: cpadovani@mavanniec.com 
www.mavanniec.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven