Het Coronavirus heeft het begrip ‘business as usual' ongekend snel op de achtergrond laten verdwijnen. Er is geen ‘gewoon’ meer en ook de AGF-branche ervaart dit dagelijks. Er wordt genoeg handel gedaan, maar veel bedrijven worstelen met de toekomst. Er is beweging, maar wat komt er nog meer op ons af? Is ‘bewegen’ voldoende of moeten wij ook weten waar naartoe? "Johan Cruijff zei ooit: ‘Ik heb een vreselijke hekel aan iemand die beweegt, maar niet weet waar naartoe", aldus Nic Jooste.
"Juist nu moeten bedrijven capaciteiten ontwikkelen om vooruit te kunnen lopen op onzekerheid en onverwachte verandering. Daarmee creëren zij een veerkracht waarop ze te alle tijden kunnen rekenen, ongeacht de veranderingen die op ze afkomen."
Deze ontwikkelingen heeft Nic Jooste doen besluiten de activiteiten van zijn bureau uit te breiden om – naast duurzaamheid en marketing – ook ondersteunende diensten op het gebied van strategie en strategische planning te verschaffen. Jooste zegt dat er vooral in de post-Covid periode veel vraag vanuit de MKB is voor begeleiding op dit gebied. “Vroeger was het eigenlijk een vrij eenvoudig proces om een strategisch plan te formuleren. Dit werd hoofdzakelijk gedaan door 3 vragen te stellen. Waar zien we ons bedrijf over 3 (of 5) jaar? Waar zijn we nu? Hoe vullen we de gaten? Echter heeft Covid-19 zo veel in en aan de wereld veranderd dat wij een meer uitgebreid proces moeten volgen. Omdat een solide strategisch plan, nu meer dan ooit, cruciaal is voor het voortbestaan van een onderneming, moet er ook meer tijd in worden geïnvesteerd.”
Jooste heeft recent drie ondernemingen bijgestaan in het ontwikkelen van een strategisch plan. Tijdens zijn voorbereidingen constateerde hij dat het formuleren van een strategisch plan te veel op basis van academische abracadabra werd gedaan. “Mijn gevoel was dat dit niet gewenst was. MKB’ers zouden direct de voordelen van strategische planning moeten ervaren, daarom moet een veel meer praktische benadering worden gevolgd”.
Volgens Jooste ontbrak er een kort maar krachtige model hiervoor. Zijn behoefte om een praktisch instrument voor strategische planning te ontwikkelen motiveerde hem om ‘Sustainable Business Strategy’ aan de Harvard Business School te studeren, gevolgd door ‘Designing Strategy’ aan Ideo, een kennis- en innovatieorganisatie.
Jooste: “Op basis van deze twee studies heb ik nu een strak model ontwikkeld dat past bij de mentaliteit van AGF-bedrijven. Mouwen opstropen en niet lullen maar poetsen. Een ondernemer kan nu in drie sessies verspreid over 6 weken grote stappen zetten in het ontwikkelen van een strategisch actieplan waardoor het voortbestaan van een onderneming enigszins veilig kan worden gesteld, innovaties kunnen worden aangejaagd en de interne dynamiek onder het personeel kan worden opgefrist. Gedurende het proces worden de ambities van medewerkers ook in lijn gebracht met de toekomstige doelstellingen van het bedrijf. Hierdoor wordt de kans op succes gelijk groter.”
Voor meer informatie:
Nic Jooste
Mobiel: 0654 906 742
EL nic@nicjooste.nl
www.nicjooste.nl