Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

disFruta Fruchtimport viert tienjarig jubileum

Het gespecialiseerde importbedrijf disFruta GmbH met vestigingen in Wuppertal en Venlo viert in mei van dit jaar haar tienjarige bestaan. In de loop der jaren heeft het bedrijf zich kunnen ontwikkelen van bescheiden groothandelsbedrijf tot volwaardige dienstverlenings-partner van de groothandel en retail. Het handelsmerk van het bedrijf is nog steeds de handel in Turkse groenten- en fruitproducten uit Turkse contractteelt. Dat zal ook in de toekomst zo blijven, verzekert directeur en bedrijfsoprichter Ersan Yildizak. Maar andere interne veranderingen staan gepland, bevestigt men bij navraag.

disFruta GmbH ontstond in 2011 toen Ersan Yildizak na meerdere jaren in Turkije naar Duitsland terugkeerde. "Ik was destijds al circa vijfentwintig jaar in de fruitbranche actief en beschikte hierdoor over een groot distributie- en leveranciersnetwerk. Hierdoor heb ik toen besloten om in Duitsland een nieuw bedrijf op te richten."


Een deel van het personeel van de firma disFruta GmbH (foto van voor de coronauitbraak)

Gespecialiseerd servicebedrijf
De directe import en distributie van geselecteerde producten - bijvoorbeeld kersen, vijgen, meloenen, druiven, citrus, granaatappelen, kweeperen en peren - uit de beide afnamelanden Spanje en Turkije zijn reeds sinds het begin het handelsmerk van het familiebedrijf. "Iedereen moet doen wat hij kan, in zoverre was de beperking van ons productassortiment een bewuste keuze. Spanje en Turkije vullen elkaar in meerdere opzichten zeer goed aan. Vijgen gedijen bijvoorbeeld overwegend in Turkije, bij de granaatappelen telen de Spanjaarden eerder zoete exemplaren, terwijl in Turkije licht zure rassen groeien. Bovendien overlappen de seizoenen in beide landen elkaar, waardoor eventuele tekorten gecompenseerd kunnen worden."


Verse producten bij de goederenbinnenkomst

Het seizoen van dit jaar gaat nu langzaam ten einde: begin maart zullen vermoedelijk de laatste importen arriveren. "Niet corona heeft tot schommelingen in de productbeschikbaarheid geleid, maar het weer in de herkomstlanden. We hadden tot voor kort te maken met een merkbaar overaanbod, inmiddels heeft de situatie zich echter weer genormaliseerd." Ook de jaarlijkse seizoenswisseling is sterk van het weer afhankelijk. "Afgelopen jaar konden we vanwege de vroege oogststart naadloos overgaan in het nieuwe seizoen. Dit keer zal er daarentegen sprake zijn van een kort gat tot eind april, zodra de eerste watermeloenen van het nieuwe seizoen worden verladen."


Een blik op de bedrijfshal op het Fresh Park Venlo

Fruitlogistiek uit één hand
Het bedrijf heeft zich kunnen ontwikkelen van een bescheiden fruitagentschap tot een internationaal actief bedrijf met meer dan tien medewerkers: de hoofdvestiging van het bedrijf ligt nog steeds in Wuppertal. Van hieruit wordt de complete inkoop en verkoop gestuurd. De logistiek werd enkele jaren geleden naar Venlo verplaatst, waar een moderne hal met hoogbouwsysteem ter beschikking staat. "Om meerdere redenen denken we erover na om een nieuwe standplaats in het Rhein-Ruhrgebied te zoeken, waar we kantoorruimte, opslag en fruitlogistiek onder één dak kunnen bundelen."

Voor de groothandelaar zou het uiterst rendabel zijn om de fruitlogistiek in eigen hand te nemen, "met name omdat we ons in de nabije toekomst in toenemende mate op de directe belevering van centrale magazijnen willen specialiseren. We stellen vast dat de bestaande Turkse supermarktketens, die we reeds sinds tien jaar beleveren, zich steeds verder ontwikkelen en hun filialennetwerk uitbreiden. We willen samen met hen groeien. Bovendien belandt een deel van onze producten nu via de groothandelsmarkten in de retail. Ook hun centrale magazijnen willen we in de toekomst direct bevoorraden", luidt het afsluitend. 

Voor meer informatie:
disFruta Fruchtimport GmbH
Ersan Yildizak
Herzogstraße 28
42103 Wuppertal
T: +49 202 7475620
F: +49 202 7475629
info@dis-fruta.de 
www.dis-fruta.de  

Publicatiedatum: