Arie van Helden (Global Fresh International) over start India-seizoen:

"Met name 'finger shape-druiven' doen het erg goed op de Aziatische markt"

Tholen - Het Indiase druivenseizoen is van start gegaan bij Global Fresh International (GFI). Samen met haar Indiase partner Freshtrop bedient het bedrijf een brede mix van retail- en groothandelsklanten in China en landen in Zuidoost-Azië als Vietnam, Thailand en Singapore. "Met name 'finger shape-druiven doen het erg goed op de Aziatische markt",  vertelt Arie van Helden.

Het Indiase druivenseizoen is twee a drie weken later gestart dan andere jaren onder meer als gevolg van regenval. "Maar wij starten voor Azië het seizoen nooit als eerste op. De Aziatische markten zijn zo selectief op de smaak en het suikergehalte van de druiven, dat we de vroegste druiven nooit op de markt willen hebben", vertelt de exporteur. "Citrus en druiven jaarrond vormen ons specialisme en India maakt daar een belangrijk onderdeel vanuit."

"De window van het India-seizoen is erg interessant voor Azië. Met name in de tweede helft van het seizoen zijn er op het gebied van witte, pitloze druiven weinig alternatieven voorhanden", vertelt Arie. "Chili heeft veel last van regen gehad. Ook in bepaalde Zuid-Afrikaanse teeltgebieden is veel regen gevallen en daarbij is men het seizoen voor witte pitloze druiven al aan het afronden. Dat biedt veel kansen voor het Indiase seizoen. Dit seizoen loopt weliswaar vrij synchroon met Australië, maar om diverse redenen verloopt die exportstroom ook niet al te soepel."

Vanuit India levert GFI hoofdzakelijk witte en zwarte pitloze druiven op de Aziatische markt. "Met name de Sonaka, een mutant van Thompson, doet het erg goed op de Aziatische markt. Deze finger shape-variëteit wijkt af van de Thompson en onderscheidt zich op smaak. Ook de finger shape-druiven in black seedless zijn erg populair. Wanneer er geen gekke dingen gebeuren verwachten we tot en met medio mei aankomsten te hebben van India-druiven bij onze klanten."

Global Fresh International brengt klanten in contact met een wereldwijd netwerk van geselecteerde fruittelers. "Onze ervaren specialisten kennen de markt door en door, en spelen daar proactief op in. Alles draait om connecties. Alleen door samenwerking met betrouwbare partners kunnen we onze klanten de beste producten van de juiste kwaliteit leveren."

"Niet voor niets noemen we ons zelf de connectie van crop tot shop. Het Corona-jaar zorgt voor zowel uitdagingen als kansen. Iedereen is erg terughoudend en dan blijkt weer hoe belangrijk het is dat je kort met de klanten schakelt en goed contact houdt!"

"We hebben programma's met retailers in Hong Kong, China, Thailand en Singapore, veelal onder private label, maar we bedienen ook de groothandelsmarkten. Dat vergt weer een hele andere aanpak, maar ook dat slaat goed aan en zo hebben we een mooie mix aan klanten op de Aziatische markt", besluit Arie.

Voor meer informatie:
Arie van Helden
Global Fresh International
arie@globalfreshint.com
www.globalfreshint.com


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven