Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer

Tarno Schilder, Paul Leegwater:

"Actiedisplay helpt om paarse en savooiespitskool meer bekendheid te geven"

Tholen - Na de paarse spitskool Violetti zit er een nieuwe innovatie aan te komen in het groentenschap: de savooiespitskool. Firma Paul Leegwater heeft nu de eerste savooiespitskool uit de Portugese proeven van het teeltbedrijf TB&S in Portugal beschikbaar. "We zijn benieuwd of we deze groenten in de Nederlandse supermarkten aan het rollen kunnen krijgen", vertelt verkoper Tarno Schilder.

Want een nieuwe groente introduceren bij de retail is geen sinecure, zo is de ervaring van Tarno. "Er is best wat aanbod van nieuwe groenten, denk aan flower sprouts en al die verschillende slasoorten. Bij Jumbo hebben we met de paarse spitskool Violetti nu een proef bij 100 winkels. Hopelijk kunnen we dat opschalen naar meer locaties. Ze geven toch kleur aan het schap en daar zijn mensen gevoelig voor. Supermarkten zijn erg selectief in hun schapruimte. De bereidheid om nieuwe producten in het schap op te nemen, is niet al te groot en men kiest snel voor omloopsnelheid en zekerheid."

Het bedrijf heeft daar wat op bedacht door een speciaal display te ontwikkelen om de savooiespitskool te promoten. "Met de paarse spitskool hebben we ook gezien dat die het erg goed doet als actieproduct. In het buitenland is de afzet wat dat betreft al wat stabieler. Zo'n display kun je makkelijk in een hoekje neerzetten en kost dus geen schapruimte. Een dergelijke actie kan er wel enorm aan bijdragen om een nieuwe groente bekendheid te geven. Daarover gaan we graag met supermarkten in gesprek."

Nu is de aanvoer van de eerste savooiespitskool nog beperkt vanuit de proeven. In september hopen we voldoende zaad beschikbaar te hebben om op grotere schaal uit te planten in Portugal, zodat we eind februari 2022 de eerste echte oogst beschikbaar hebben. Wordt het een succes, dan kunnen we het snel uitbreiden naar een jaarrond assortiment met product van Hollandse bodem. We denken wel dat er markt is voor het product. Een standaard savooiekool is toch best groot en dat kan voor kleinere huishoudens een beperking zijn om hem aan te schaffen."

"Maar het is een nieuw product, dus je moet hem leren telen. Met de paarse spitskool Violetti was de kritiek in het begin nog weleens dat het teveel een ronde kool was, maar inmiddels lukt het de mannen van TB&S steeds beter om hem spitser te krijgen, al ben je ook afhankelijk van de weersomstandigheden", besluit Tarno.

Voor meer informatie:
Tarno Schilder
Paul Leegwater
De Mossel 21
1723 HZ  Noord-Scharwoude
T: +31 226 362 200
tarno@paulleegwater.com 
www.paulleegwater.com 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven