FVPhouse en slidingdoors over de noodzaak van duurzaam ondernemen

“Duurzame bedrijfsvoering is gewoon hele slimme bedrijfsvoering”

Tholen – De Belgische AGF-sector investeert al jaren in duurzame bedrijfsvoering. “Het investeren in MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen) loont en helpt bedrijven om voorbereid te zijn op de toekomst”, aldus FVPHouse. Om dit bewustzijn aan te wakkeren organiseerde FVPhouse samen met MVO-expert slidingdoors een webinar over duurzaamheid waarbij ook het nieuwe duurzaamheidsinstrument Sustatool werd gepresenteerd.

“Nu de Europese Green Deal en de Farm-to-Fork-strategie een duurzamer voedselsysteem centraal stellen, kunnen we niet meer om duurzaamheid heen. In de laatste jaren zien we ook dat duurzaamheid langzaamaan wordt opgenomen in de wetgeving. Kijk maar naar watergebruik en regels rond bemesting en gewasbescherming. Ook wordt in de Europese Green Deal de focus gelegd op verslaggeving. Samen met slidingdoors willen we de bedrijven steunen als het gaat om het gestructureerd rapporteren van duurzame bedrijfsvoering”, legt Veerle Van der Sypt van Fresh Trade Belgium uit.

“Het is meer dan mens en milieu”
“Veel bedrijven denken bij duurzaamheid aan mens en milieu, maar er zijn nog zoveel zaken die te maken hebben met duurzaamheid. Daarom is het belangrijk dat bedrijven begrijpen wat duurzaamheid is en de impact van alle stappen in de richting van een duurzamer voedselsysteem ook concreet worden gemaakt. We merken dat veel bedrijven al jaren met duurzaamheid bezig zijn, maar zich dit niet altijd realiseerden”, zegt Nele Cattoor van Vegebe. “Niet alleen de Europese Unie vindt duurzaam ondernemen belangrijk, maar ook stakeholders en consumenten en FVPhouse als backoffice voor de sectorfederaties Belgapom, Vegebe en Fresh Trade Belgium. Dat betekent dat duurzaam ondernemen belangrijk is voor de toekomst, om te blijven groeien als bedrijf. Duurzame bedrijfsvoering is gewoon hele slimme bedrijfsvoering.”

FVPhouse is – gesteund door de Vlaamse overheid - al sinds 2013 bezig met het thema duurzaamheid en werkt daarbij samen met slidingdoors. “We zijn begonnen met het in kaart brengen op welke thema’s de bedrijven in de sector het verschil kunnen maken en maakten deze concreet. Dit zogenaamde MVO-sectorpaspoort werd ontwikkeld in samenwerking met verschillende bedrijven uit de AGF-sector. Calsa, Mydibel, Warnez, Pomuni, Agristo, Ardo, d’Arta, Allgro, Van Laethem, Greenyard en Nicolai Fruit zijn slechts enkele bedrijven die aan deze projecten hebben meegewerkt”, vertelt Anouk Van de Meulebroecke van slidingdoors. 

Sustatool
“Het afgelopen jaar testten we ook de Sustatool uit. Dit is een instrument dat de Vlaamse Overheid heeft gelanceerd om midden- en kleine bedrijven te helpen een duurzaamheidsstrategie uit te stippelen. We hebben deze tool toegepast en merkten dat een generieke tool niet goed werkbaar is voor bedrijven in de AGF-sector”, zegt Anouk. “De generieke Sustatool is te algemeen, waardoor de vragen veelal niet relevant zijn en daarom veel tijd in beslag neemt. Daarom ondersteunen we het initiatief om de Sustatool aan te passen specifiek voor de voedingssector. De nieuwe versie van Sustatool zal binnenkort door de Vlaamse Overheid beschikbaar gesteld worden.”

Vergro
Tijdens het webinar werd het belang van duurzaam ondernemen nog eens extra benadrukt door de getuigenissen van een paar bedrijven uit de AGF-sector. Volgens Dominiek Noppe van Vergro was de vraag van klanten de eerste reden om te investeren in het project rondom duurzaamheid. “Echter na verloop van tijd bleek deze aandacht voor duurzaamheid ook te renderen op financieel vlak. Ook maakte het project duidelijk dat Vergro al duurzaam bezig was, maar het duurzaamheidsverslag werd een mooie oefening om alles goed in kaart te brengen.”

d’Arta
Ook Diepvriesgroentenbedrijf d’Arta uit Ardooie is al verschillende jaren bezig met duurzaamheidsverslaggeving. Meer en meer blijkt duurzaamheid een selectiecriterium voor klanten. Steven wees ook op het belang van cijfermateriaal en het open en transparant communiceren, ook indien zaken niet altijd zo vlot lopen dan verhoopt. Aan starters adviseert hij om klein te beginnen. Duurzaamheid is een groeiproces. In de toekomst wil d’Arta onder meer verder inzetten op reductie van CO2 emissies en efficiënt watergebruik.

Mydibel
Voor aardappelverwerker Mydibel uit Moeskroen betekent duurzaamheid ook een beleid om de natuur iets teruggeven. Reststromen worden omgezet naar groene energie en bodemverbeteraars. Hun Green Factory is daarbij het uithangbord. Voor watergebruik focust men op hergebruik en recyclage. Volgens Jolien Mylle, 3de generatie van dit familiebedrijf, vormt duurzaamheid de rode draad doorheen hun bedrijfsvoering; alle departementen worden in de oefening betrokken. Het duurzaamheidsverslag is voor Mydibel een ideaal instrument om hun beleid aan te sturen en te communiceren met de diverse stakeholders.

FVPhouse wil met deze projecten zoveel mogelijk bedrijven aanzetten om duurzaamheid stapsgewijze te implementeren. “Duurzaamheid is een huis met vele kamers, voor veel KMO’s en familiebedrijven in de sector is het niet evident om dit brede thema aan te pakken. Initiatieven als het sectorpaspoort en de Sustatool bieden een goed referentiekader en ervaring toont dat individuele begeleiding de bedrijven het nodige extra steuntje in de rug kan bieden”, besluiten Anouk, Veerle en Nele.

Voor meer informatie:
Nele Cattoor
Veerle Van der Sypt  
FVPhouse
+32(0)9/339.12.53
nele@fvphouse.be    
+32(0)9/339.12.50
Veerle@fvphouse.be    

Anouk Van de Meulebroecke
slidingdoors
+32 479 48 91 31
info@slidingdoors.be
www.slidingdoors.be 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven