Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Port of Rotterdam:

"Containeroverslag toonde in 2020 door pandemie een grillig verloop"

De haven van Rotterdam heeft volcontinu gefunctioneerd tijdens het coronajaar 2020. Door het opveren van goederenvolumes in de tweede jaarhelft bleef de daling van het jaarvolume vorig jaar beperkt tot minus 6,9% ten opzichte van 2019. 

De financiële resultaten van Havenbedrijf Rotterdam waren beter dan in 2019, hoofdzakelijk als gevolg van eenmalige baten en kostenbesparingen. Het bedrijfsresultaat voor rente, afschrijvingen en belastingen bedroeg € 477,5 miljoen (2019: € 433,4 miljoen) en het netto resultaat kwam uit op € 351,7 miljoen (2019: € 238,9 miljoen).

Het volume van goederenoverslag in de haven van Rotterdam bedroeg 436,8 miljoen ton in 2020. Daarmee blijft Rotterdam met afstand de grootste haven van Europa. In de eerste jaarhelft daalde de totale overslag nog met 9,1%. In het tweede halfjaar daarentegen bleef de daling beperkt tot 4,6% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, waardoor de daling voor heel 2020 beperkt bleef tot 6,9%.

Containers 
Vanwege de pandemie vertoonde de containeroverslag in 2020 een grillig verloop. In eerste instantie was er een impact vanwege de lockdown in China. Nadat het virus zich verder verspreidde over Europa en de rest van de wereld, liep de vraag naar goederen sterk terug. Ook werden veel diensten uit de vaart genomen. Sinds de zomer trad echter een sterk herstel van volumes op, omdat consumenten hun geld vooral uitgaven aan fysieke goederen in plaats van aan diensten. De overslagvolumes in de tweede helft van 2020 waren daardoor hoger dan in 2019 (76,4 miljoen ton versus 75,7 miljoen ton).

Vooruitzichten
Vooruitkijkend naar de ontwikkeling van overslagvolumes in 2021, zal veel afhangen van de snelheid en effectiviteit van vaccinatiecampagnes door nationale overheden. Indien deze vaccinatieprogramma’s effectief blijken, ligt een opleving van de wereldhandel in de lijn der verwachting. Een terugkeer naar pre-Covid doorvoervolumes in 2021 is evenwel onwaarschijnlijk gegeven de matige vooruitzichten voor economisch herstel. Zo zal de internationale mobiliteit naar verwachting ook dit jaar nog beperkt zijn met als gevolg minder vraag naar olie.

Allard Castelein: 'De instelling waarmee het Rotterdamse havenbedrijfsleven zich dag in dag uit inzet om onze sterke concurrentiepositie en voortrekkersrol te behouden, geeft vertrouwen voor de toekomst van de haven. Hier wordt het geld voor morgen verdiend en daarom investeert het Havenbedrijf zelf de komende vijf jaar naar verwachting zo’n € 1,5 miljard in energietransitie, digitalisering en infrastructuur. Daarmee zijn we letterlijk een startmotor voor banen, inkomsten en welvaart voor de BV Nederland. Door het maken van keuzes en het daadkrachtig optreden van lokale, regionale en nationale overheden, kan maximaal gebruik worden gemaakt van de potentie van de Rotterdamse startmotor en helpen wij het verdienvermogen van Nederland vooruit.'

Bron: Port of Rotterdam

Publicatiedatum: