IdeaFruit is een teler en exporteur van hardfruit met activiteiten in de Westkaap en heeft internationale kantoren in het VK en Singapore. Het kantoor in het Verenigd Koninkrijk brengt zijn eigen producten op de Britse en Europese markt, en werkt samen met andere telerspartners over de hele wereld om aan alle behoeften van de klanten te voldoen. IdeaFruit UK is ook biologisch gecertificeerd.
"Het Zuid-Afrikaanse fruitseizoen verloopt naar volle tevredenheid," zegt Marinus Van Der Merwe, Group Product Director. "We komen van een paar droge jaren, met als dieptepunt het seizoen van 2017/18, wat het volume en ook de kwaliteit van onze oogsten onder druk zetten. Momenteel hebben we te maken met normale weersomstandigheden en de watervoorziening bevindt zich op een goed niveau."
Volgens officiële ramingen zullen de uit Zuid-Afrika ingevoerde hoeveelheden appelen en peren groter zijn dan vorig seizoen. Deze ramingen kunnen uiteraard nog veranderen naarmate het seizoen vordert, aangezien Marinus verwacht dat de uiteindelijke export voor de meeste variëteiten hoger zal uitpakken. "Er zijn enkele teeltgebieden die schade hebben opgelopen door hagelstormen en vroege vorst, maar voor de meeste gebieden ziet het begin van de oogst er prima uit met goede verschepingen."
IdeaFruit heeft een eigen boomgaard en verpakt en verkoopt ook fruit van andere telers. Het verpakte fruit wordt aan elke afzonderlijke markt aangepast volgens de eisen en specificaties van de klant. "Wij telen en kopen fruit van de gewenste kwaliteit en het gewenste volume op een duurzame manier. Dit jaar hebben we het geluk dat we een goede oogst hebben. We zijn natuurlijk afhankelijk van Moeder Natuur en er kan nog veel gebeuren."
Seizoen vertraagd
Het hardfruitseizoen in Zuid-Afrika is met zo'n 7 tot 14 dagen vertraagd, en voor sommige variëteiten zelfs langer. Hoewel deze verschuiving gevolgen heeft gehad voor een deel van de oorspronkelijke planning, is het volgens Marinus niet noodzakelijk een slechte zaak, omdat de sector nu meer tijd heeft om een aantal problemen op te lossen die eerder in januari door de Covid-beperkingen zijn veroorzaakt.
De zomerperen zijn al onderweg en het grootste deel van de opbrengst komt nu binnen met de oogst van Packham's Triumph en Abate Fetel. De variëteiten Royal Gala en Early Golden Delicious zijn momenteel het belangrijkste aandachtspunt. "Het niveau van de appelvoorraden van Britse telers is moeilijk te beoordelen. Sommige kleinere telers zullen tegen april door hun product heen zijn, terwijl andere, grotere telers tot juni kunnen doorgaan," legt David Peachey, Managing Director IdeaFruit UK uit. "Wij leveren voornamelijk aan retailers en hebben programma's om het fruit op bestelling te leveren."
"Wij werken nauw samen met onze partners en telers om de duurzaamheid op lange termijn van al onze bedrijven te waarborgen. Door vast te stellen welke prijs onze telers nodig hebben om hun teelt op peil te houden en welke prijzen op de markten gelden, kunnen wij een uiteindelijke verkoopprijs geven die voor alle betrokken partijen commercieel zinvol is. Om dit te kunnen doen, houden we onze kosten zo laag mogelijk en hebben we een zo wendbaar mogelijke toeleveringsketen, zonder afbreuk te doen aan de service."
Brexit
"Brexit is voor ons niet echt een probleem geweest, aangezien wij rechtstreeks vanuit Zuid-Afrika naar het VK verschepen en altijd de juiste invoerdocumenten hebben geëist. Wij houden ons altijd aan het hoogste protocol wat betreft de naleving van de voedselveiligheidsvoorschriften en de kwaliteit, zodat wij aan alle segmenten van de markt kunnen leveren. De grootste uitdaging op dit moment zijn de vertragingen in de havens van het VK, die onderbemand zijn als gevolg van de pandemie, waardoor een onvoorspelbare situatie ontstaat en extra kosten ontstaan. Planning van boomgaard tot winkelschap is nu belangrijker dan ooit," vervolgt David.
"Een van de nadelen van Brexit is dat je vroeger, als je een paar extra containers fruit nodig had, die meestal wel uit Nederland kon krijgen, maar nu moeten er invoerrechten worden betaald op deze importen en dat brengt ook extra papierwerk met zich mee," zegt Steven Manson, commercieel directeur bij IdeaFruit UK. "Toen het Verenigd Koninkrijk voor het eerst in lockdown ging, was er een verschuiving van regelmatige boodschappen naar wekelijkse boodschappen, online winkelen en click & collect. Mensen waren op zoek naar fruit met een langere houdbaarheid, waardoor de vraag naar steenfruit toenam en de vraag naar kant-en-klaar voedsel of producten met een korte houdbaarheid afnam. De verpakkingsformaten zijn echter grotendeels hetzelfde gebleven."
Verpakking
Wat de verpakkingen betreft, staat de sector onder druk om het gebruik van plastic en de hoeveelheid voedselverspilling te verminderen, wat een goede zaak is. Maar die twee vereisten gaan niet altijd hand in hand, volgens David.
"Supermarkten hebben geprobeerd losse appelen te verkopen, maar wat er dan gebeurt, is dat consumenten het fruit oppakken, het weer neerleggen, waardoor het fruit kneust, wat tot veel meer afval leidt. Verpakkingen kunnen worden verminderd, maar moeten ook volledig recycleerbaar zijn. Er zijn mensen die hieraan werken en wanneer volledig recycleerbare/composteerbare verpakkingen beschikbaar komen, zullen de producenten en hun partners deze omarmen," besluit David.
Voor meer informatie:
Steve Manson
IdeaFruit
+44 7398 897246
steve.m@ifruit.co.za
Facebook