Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Sterke toename in Duitse huishoudelijke aankopen van groenten en fruit

Tijdens de lockdown is iedereen aangewezen op thuis eten. Zo ook onze oosterburen die in 2020 maar liefst 14 procent meer verse groenten kochten dan in het voorgaande jaar. Producten als uien en champignons waren volop te vinden in de boodschappenkar. Dit blijkt uit informatie van GroentenFruit Huis op basis van GfK cijfers.

Het sluiten van restaurants en bedrijfskantines hakt er in Duitsland fors in. Ruim 20 procent van de Duitse groenteconsumptie vond voor de uitbraak van het coronavirus buitenshuis plaats. In april (Pasen) en december (Kerst) stegen in 2020 de huishoudelijke aankopen het grootst, vergeleken met een jaar eerder. In coronatijd is de Duitse consument thuis volop aan de slag gegaan met groenten als ui (+19%), kastanjechampignon (+28%) en aubergine (+33%).

Koploper tomaat
Tomaat is met grote voorsprong op peen en komkommer de meest gekochte groente in Duitsland. Het gekochte volume was in 2020 ruim 10 procent hoger dan in 2019. Inmiddels bestaat 45 procent van de gekochte tomaten uit kleine tomaten, zoals cherry-, snack- en cocktailtomaten. In geldwaarde uitgedrukt gaat het om 62 procent. Ook komkommer (+14%) en paprika (+12%) gingen vorig jaar vaker langs de kassa.

Duurder fruit
En hoe deed fruit het in 2020? De Duitse huishoudelijke aankoop van vers fruit steeg in 2020 met 4 procent minder hard dan die van verse groenten. De gemiddelde prijs van een kilo fruit was 12 procent hoger dan in 2019. Binnen fruit winnen avocado, mango en blauwe bes aan populariteit. Appel is in Duitsland de meest gekochte fruitsoort, op de voet gevolgd door banaan. Sinaasappel staat met afstand op plek drie. De huishoudelijke aankoop van zowel appel als banaan is twee keer zo groot als die van sinaasappel. Ongeveer 10 procent van de fruitconsumptie vond in het pre-corona tijdperk buitenshuis plaats.

Stijging Nederlandse verkoop
Duitsland is voor groenten en fruit uit Nederland met een aandeel van 37 procent veruit het belangrijkste afzetland. Het gaat hierbij om een combinatie van product van Nederlandse bodem en geïmporteerd product dat weer wordt doorverkocht aan Duitse klanten. In 2020 steeg de verkoopomzet van verse groenten en fruit aan Duitsland met 9 procent naar €4,8 miljard. Vooral de verkoop van paprika, komkommer, avocado, appel en peer nam toe.

Voor meer informatie:
GroentenFruit Huis
079 - 368 11 13 
info@groentenfruithuis.nl   
www.groentenfruithuis.nl   

Publicatiedatum: