Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Column Hayo Andreae (KCB):

"Consument verwacht transparantie over herkomst"

Elk jaar, zo vlak voor de oogst van het hardfruit, vraagt het KCB aandacht voor het juist en volledig aanduiden van bulkverpakkingen zoals kuubkisten. De vermelding van onder andere het land van oorsprong en de NAW-gegevens van de teler op de kisten is hierbij van belang. Vanaf de oogst tot aan de consument moet namelijk te traceren zijn waar het product vandaan komt, schrijft Hayo Andreae in zijn KCB-column.   

Vanuit de wettelijke taak die het KCB heeft, houdt zij op gezette tijden controles op het juist aanduiden van verpakkingen. Hierbij zien we de laatste jaren, door de hele keten heen, dat de aanduidingen steeds beter op orde zijn. Toch treffen we nog geregeld partijen aan waarbij bewust of onbewust de aanduidingen niet in orde zijn.

Tijdens recente controles troffen we meerdere partijen aan die niet volledig waren aangeduid. Hierbij ontbraken onder meer de klasse, NAW-gegevens en/of het land van oorsprong. En in sommige gevallen ontbraken de aanduidingen volledig. Partijen die totaal niet zijn aangeduid, zogenaamd blanco fust, krijgen altijd speciale aandacht tijdens controles. Het risico is dat bij het sorteren en verpakken uiteindelijk het verkeerde land van oorsprong op de verpakking komt. In dat geval loopt de tracering spaak.

De consument wordt kritischer op kwaliteit en herkomst en wil weten waar producten vandaan komen. Ook kiest men steeds vaker voor lokaal geproduceerd product. De consument wordt op het verkeerde been gebracht wanneer men denkt een lekkere Nederlandse appel te kopen terwijl de appel mogelijk uit bijvoorbeeld Polen komt. Daarnaast wordt er in zo’n geval ook mogelijk teveel betaald voor de van origine niet Nederlandse appel.

In Nederland hebben we de kwaliteit hoog in het vaandel staan. Wanneer buitenlands product als Nederlands product wordt verkocht en de kwaliteit is niet op hetzelfde niveau, loopt uiteindelijk de goede naam van Nederland op het gebied van kwaliteit veel schade op.

Bron: KCB

Publicatiedatum: