Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
David Pearce, GF Marketing, Zuid-Afrika

"Het is een tijd waarin we terughoudend moeten zijn"

Het in Kaapstad gevestigde bedrijf GF Marketing is gespecialiseerd in markten in het Midden-Oosten en India en richt zich met name op de export van citrus en hardfruit.

Vorig jaar was er ook sprake van een sterke vraag naar kiwi vanwege het hoge vitamine C-gehalte van deze fruitsoort. 

De nieuwe oogst van het ras Royal Gala Red (Foto's: GF Marketing)

“We zijn nu voor 50% in handen van Tru-Cape, de grootste teler en verpakker van hardfruit in Zuid-Afrika, en dit heeft onze marktpositie versterkt. Hoewel citrus onze meest verkochte categorie is, hebben we ook appelen en peren nodig om ons aanbod in evenwicht te houden," legt David Pearce uit, directeur van GF Marketing (GF staat voor 'Good Fruit'). 

"Voor al het fruit dat wij bij Zuid-Afrikaanse telers afnemen, geldt een vaste prijs."

Negen jaar geleden zijn we ook begonnen met het inkopen van fruit in Chili en sindsdien is onze inkoop ook uitgebreid naar Uruguay, Peru, Argentinië en Brazilië. 

Het bedrijf werd opgericht met de focus op één regio: het Midden-Oosten en India. Later breidde deze focus zich uit naar onder meer Bangladesh en Sri Lanka. Deze markten nemen allemaal forse aantallen citrus af. 

David is terughoudend en weet niet of de vraag en prijzen dit seizoen even sterk zullen zijn als vorig jaar.

Hij legt uit dat sinaasappelen op minder grote schaal zijn aangeplant dan citroenen en mandarijnen. "2020 was een normaal jaar voor sinaasappelen wat betreft de oogst."

Markt voor druiven en steenfruit traag
Het bedrijf verhandelt weinig druiven omdat India momenteel ook actief is op deze markt. De markt is momenteel erg moeilijk en de prijzen zijn laag. De aanwezigheid van druiven van mindere kwaliteit heeft zijn weerslag op fruit van hoge kwaliteit.

Afnemers vragen minder vaak om losse druiven en vaker om verpakte druiven maar wanneer men dan uitlegt wat de consequenties hiervan zijn op de logistieke en verpakkingskosten is het gesprek snel klaar. 

Rechts: Flamingo-peren

"Het huidige steenfruitseizoen is ook geen succes vanwege het weer voor en gedurende de oogst en de slechte marktomstandigheden."

Vorig jaar viel de uitbraak van Covid-19 samen met het oogstseizoen van vroege Zuid-Afrikaanse citroenen met als gevolg dat de citroenen die eigenlijk voor het Verre Oosten bestemd waren, werden afgezet op markten in het Midden-Oosten. Dit leidde tot een enorm overaanbod, waaronder de markt bezweek. David benadrukt echter dat er geen sprake van een ineenstorting van de markt was.

“Deze situatie deed de zeer hoge prijzen kelderen naar een niveau waar ze het verdere seizoen bleven. We verwachten geen herhaling van dit overaanbod."

Het bedrijf zegt geen problemen te hebben ervaren met de beschikbaarheid van containers

 

Voor meer informatie: 
David Pearce
GF Marketing
Tel: +27 21 944 9710
Email: david@gfmarketing.co.za
https://gfmarketing.co.za/

Publicatiedatum: