Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
1 jaar na de introductie van het ras Tessa:

“In de teelt maakt de Tessa appel haar sterke eigenschappen waar”

Tholen - Begin 2020 werd Tessa® officieel geïntroduceerd op de Fruit Logistica in Berlijn. Met een opvallende marketingstrategie waarbij dansende dames een podium betraden werd het ras aan het aanwezige publiek gepresenteerd. Hoe gaat het nu, bijna 1 jaar later, met dit ras? 

Bij de start van het seizoen in oktober was de nieuwe oogst direct verkrijgbaar. Om het product bij iedereen te introduceren werd vanuit FruitMasters een mediacampagne opgezet. “Centraal in de campagne staat het bijzondere karakter van Tessa als eerste volzoete Nederlandse appel die toch lekker knapperig is. Vandaar de pay-off ‘Zoet maar niet soft’. Het design benadrukt het smaakprofiel en brengt tegelijkertijd Tessa’s eigenzinnige karakter tot uitdrukking. De prijs ligt in de lijn van de overige premium conceptrassen”, vertelt Tim Kievits, brand-& content manager bij Fruit Masters.  


De introductie op de Fruit Logistica, februari 2020

Een perfecte timing
“De ontvangst en de recensies op het ras zijn uitstekend”, voegt Tim toe. Dat komt volgens hem mede door de grote aandacht van zowel retail als consument voor gezondheid en producten van Nederlandse bodem. Hij legt uit: “Je ziet de retail momenteel heel bewust voor Nederlands product kiezen. En daar onderscheidt Tessa zich in als eerste volzoete appel van Nederlandse bodem. Daar komt bij dat fruit natuurlijk extra in de belangstelling staat door de toegenomen aandacht voor gezondheid. In die zin was de lancering van Tessa heel goed getimed. De Nederlandse afzet ging sneller dan verwacht.”

De Nederlandse supermarkten zijn ingestapt, maar ook vanuit het buitenland neemt de vraag naar de volzoete appel toe.  “We zijn gestart met het testen van Tessa in markten in en buiten Europa. Daar ontvangen we positieve reacties op de volzoete smaak en hardheid van de appel.” 


De campagne: ‘zoet maar niet soft’

Sterke eigenschappen
“Ook in de teelt zien we dat Tessa haar sterke eigenschappen waar maakt. Het ras is erg productief en draagt gemakkelijk op eenjarig hout. Je kunt zeggen dat elke bloemknop een appel wordt. Doordat het ras van nature zichzelf goed ‘uitdunt’ zitten er niet veel vruchten in clusters van 3 of meer appels. De vruchten hebben daarbij ook een vrij lange steel en laten zich daardoor makkelijk doorplukken. De vruchtmaat van de appels is heel uniform”, vertelt Tim.


Tessa® heeft een hoge pack-out klasse 1

Bij  een juiste blad/vrucht-verhouding kan het ras in 2 rondes worden geoogst. Vanuit een van de eigenschappen kleurt het ras na de eerste pluk goed door, waardoor de 2e pluk vaak na een week tot 10 dagen kan worden afgerond. “Sinds dit seizoen zijn de Tessa appels van de eerste beplantingen gesorteerd en verkocht. Wat hierbij opvalt is de hoge pack-out klasse 1 vruchten. Deze ligt vaak ruim boven de 90%.”

“We zijn uiteraard pas net begonnen met het ras maar dit seizoen hadden we een Europese productie van ongeveer 550 ton Tessa appels. Al met al een mooi jaar”, sluit Tim af.

Voor meer informatie:
FruitMasters
Tim Kievits

Deilseweg 7
4191 NX Geldermalsen
t.kievits@fruitmasters.com  
www.fruitmasters.com