Ahold Delhaize heeft in 2020 een omzet gerealiseerd van 74,7 miljard euro. Het moederbedrijf van Albert Heijn en Bol.com behaalde hiermee bijna 13% meer omzet dan in 2019. De winst viel terug van 1,8 miljard naar 1,4 miljard euro. Dat komt onder meer doordat het bedrijf investeringen heeft vervroegd en er 1,4 miljard euro opzij werd gezet voor aanvulling op de pensioenreserves.
Het bedrijf profiteerde van de lockdowns die afgelopen jaar in verschillende landen van kracht waren. De sluiting van restaurants, cafés en winkels zorgde voor een groter uitgavepatroon van consumenten in de supermarkt. Zowel in Nederland, België als in de Verenigde Staten steeg de omzet bij de supermarktwinkels fors. De online verkopen stegen met bijna 60% naar 5,55 miljard euro.
Het bedrijf doet geen voorspellingen over de omzet in 2021. Het supermarktconcern wil de kosten verder verlagen. In 2020 werd er voor 844 miljoen euro op kosten bespaard. Voor 2021 wordt ingezet op een besparing van nog eens 750 miljoen euro.
Bron: Ahold Delhaize