Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Britse retail promoot Zuid-Afrikaans steenfruit

Hortgro, de Zuid-Afrikaanse vereniging van steenfruittelers, is een samenwerking aangegaan met Britse detailhandelaren om de verkoop te stimuleren van Zuid-Afrikaanse pruimen, nectarines en perziken, waarbij ze de gezondheidsvoordelen van het steenfruit bij consumenten onder de aandacht brengen.

De 2021-marketingcampagne, die nu haar 13e jaar ingaat, richt zich voornamelijk op het winkelend publiek via online-activiteiten en enkele promoties in de winkel, als gevolg van de stijgende vraag naar versproducten tijdens de Covid-19-pandemie. Volgens een rapport van Public Health England is de verkoop van verse groenten en fruit met 9% gestegen tijdens de eerste lockdown in het VK die op 23 maart 2020 begon.

Een van de belangrijkste activiteiten van de campagne van Hortgro is de doorlopende promotie van Zuid-Afrikaans steenfruit op de belangrijkste Britse foodretailwebsites in de vorm van digitale banners. Gehoopt wordt dat de verhoogde online-publiciteit van de Zuid-Afrikaanse versproducten de verkoop zal stimuleren van januari tot het einde van het steenfruitseizoen in mei 2021.

Andere online-ondersteuning van de campagne bestaat uit seizoenpromoties van detailhandelaren op vers fruit waarin diverse Zuid-Afrikaanse pruimen-, perzik- en nectarineassortimenten zijn opgenomen. Deze promoties worden ondersteund door gedrukte advertorials in tijdschriften van detailhandelaren waarin de gezondheidsvoordelen van het fruit worden belicht en recepten worden voorgesteld.

De begeleidende activiteiten in de winkel omvatten etiketten op de verpakking en afscheurbare recepten om gezinnen leuke weetjes over Zuid-Afrikaanse pruimen te vertellen. Het doel hiervan is de steenvrucht te positioneren als een leuke, gezonde snack voor ouders en kinderen. In winkels in het hele land zullen ook infopanelen worden geplaatst om de belangrijkste Zuid-Afrikaanse pruimenteelt onder de aandacht te brengen.

Andre Smit, voorzitter van Hortgro Stone: "Europa is nog steeds de grootste bestemming voor al het Zuid-Afrikaanse steenfruit (41%), gevolgd door het Verenigd Koninkrijk (28%). Strikte exportprotocollen blijven een uitdaging en in het kader van Covid-19 zelfs nog meer. Hygiƫne en sanitaire voorzieningen zijn nu huishoudelijke termen geworden en de telers zullen ervoor moeten zorgen dat zij aan alle regels en voorschriften voldoen. Gelukkig zijn de Zuid-Afrikaanse telers zeer veerkrachtig en als sector weet ik dat we het uitstekende kwaliteitsfruit kunnen blijven leveren waar Zuid-Afrika bekend om staat."

Volgens de huidige ramingen zal de uitvoer van Zuid-Afrikaans steenfruit uit Zuid-Afrika aan het einde van het seizoen 2020/21 met 16% zijn gestegen, die van perziken met 12% en die van pruimen met maar liefst 40%, vergeleken met vorig jaar. De toegenomen volumes zijn vooral te danken aan het feit dat jonge boomgaarden in productie zijn genomen en dat de weersomstandigheden gunstiger zijn.

De publiciteitscampagne van dit jaar is vooral gericht op promotie in de foodretail, maar krijgt dit seizoen ook steun van culinaire schrijvers en receptontwikkelaars in sociale media en in publicaties in de algemene consumentenmedia.

Publicatiedatum: