Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Degelijkheid nieuwe snacktomaat zit hem vooral in de houdbaarheid

Tholen - Snacktomaten zou je zonder overdrijven het rode goud kunnen noemen. In Europese supermarkten neemt de verkoop van snacktomaten snel toe, met ongeveer 20% per jaar. In Nederlandse supermarkten is de verkoop van snacktomaten goed voor bijna 38 procent van de totale tomatenomzet, zien ze bij Hazera. Daar zijn ze 
voortdurend op zoek naar oplossingen om de uitdagingen van de keten aan te pakken, vertelt Produce Chain Manager Arjan van Steekelenburg.

Geen race naar de bodem
Prijs speelt een steeds belangrijkere rol in de snacktomatenmarkt. Maar Hazera is niet geïnteresseerd in een race naar de bodem, ze willen juist waarde creëren voor telers en partners, vertelt Arjan. “We zijn natuurlijk op zoek naar een goede smaak en kleur, maar ook naar een goede shelflife en productuniformiteit. Aspecten die van groot belang zijn voor de hele keten, ook voor de consument."

Camelot
Deze constante zoektocht resulteert nu in een volgens het veredelingsbedrijf 'perfecte snacktomaat voor de retail': het nieuwe ras Camelot. Genoemd naar, inderdaad, het legendarische slot van koning Arthur en zijn ridders. Een stevig en groot slot, en de link met de stevige snacktomaat van Hazera was dan ook snel gelegd.

De degelijkheid van de tomaat zit hem volgens Arjan vooral in de houdbaarheid. “Qua smaak kan ie mee in het segment, de consument proeft geen verschil.” In de houdbaarheid heeft Hazera echter grote stappen kunnen maken, onder meer door intensief samen te werken met telers in Marokko en Spanje. Uit die samenwerking hebben ze het perfect oogstmoment weten uit te kristalliseren, om te zorgen dat de Camelot-tomaatjes zo lang mogelijk mooi blijven in het schap en in de keukens van de consument.

Productie
De Camelot is speciaal ontwikkeld voor het wintersegment om te worden geteeld in Spanje en Marokko. “Daar doet hij het ook verreweg het beste. De teeltomstandigheden zijn daar ook anders en dan wil je een veel gelijkmatigere productie van een gelijkmatigere kwaliteit. Bij de Camelot hebben we gezien dat gewicht, smaak en kleur over het hele seizoen redelijk constant blijven.”

Qua productie per vierkante meter valt er ook niets te klagen – in vergelijking met de standaard produceert Camelot “heel goed”, aldus Arjan. “Er zijn nog genoeg mogelijkheden voor teelt en handel om marge te maken. Het is een heel productieve en eenvoudige plant om te telen.”

Hoge Brix, mooi rood, goed houdbaar
Uit testen is gebleken dat de Camelot een brixwaarde heeft tussen de 8 en 10. De vorm en gemiddelde vruchtgewicht is vergelijkbaar met de standaard rassen.

Ook wat betreft kleur komt de Camelot goed uit de diverse testen. “Mooi rood,” zo formuleert Arjan het. Maar het belangrijkste voordeel, zo benadrukt Arjan, is de lange houdbaarheid aan een constante, degelijke kwaliteit. Juist nu, in coronatijd, wanneer consumenten minder vaak naar de supermarkt gaan, is dat van belang. “Je moet als supermarkt zorgen voor een constant goede kwaliteit, zodat de klant niet wordt teleurgesteld. Ik denk dat daar dit ras perfect voor is, omdat wij kunnen beloven dat er minder teleurstelling is.”

Hazera en haar productiepartners in Spanje en Marokko telen het ras al succesvol. Samples kunnen bij Hazera of eigen leveranciers opgevraagd worden. 

Voor meer informatie:
Hazera Seeds B.V.
Arjan van Steekelenburg
arjan.van.steekelenburg@hazera.com 
T: +31642480735
M: +31642480735
info@hazera.nl  
www.hazera.nl