Guillermo González de Aledo, Sweet Papaya:

"Beetje bij beetje komt de Canarische papaja meer in beeld op de Europese markten"

Voor de papaja is het momenteel hoogseizoen op de Canarische eilanden. Ook al domineren de papaja's uit Latijns-Amerika op de internationale markten, het Canarische product vindt steeds vlotter zijn weg naar Europa. Daarvoor speelt het zijn troef als lokaal exotisch product uit. Toch heeft dit fruit het zeker niet gemakkelijk door de pandemie en dan vooral door de sluiting van de horeca.

“We kunnen papaja’s jaarrond oogsten, maar nu hebben we precies de hoogste volumes beschikbaar. De opbrengst blijft mooi op peil tot in de zomer, maar dan neemt de oogst wat af omwille van klimatologische omstandigheden en eigenheden aan de teelt. Bij Sweet Papaya garanderen we een aanvoer gedurende de 52 weken van het jaar”, zegt Guillermo González de Aledo, partner van het bedrijf Sweet Papaya uit Tenerife.

Papaja is een product dat vooral goed aftrek vindt in het horecakanaal. Helaas wordt die sector nu enorm zwaar getroffen door corona. “De telers en handelaars die traditioneel vooral met de horeca werken, lijden erg onder deze situatie. Wij werken gelukkig voornamelijk samen met supermarktketens en die zien hun afzet juist toenemen omdat de consumptie thuis nu veel hoger is in vrijwel alle Europese landen. Door het wegvallen van het horecakanaal is de aanvoer richting retail wel veel groter en dat zorgt toch enigszins voor druk.”

“Aan het begin van de pandemie stopte opeens de import uit Brazilië vanwege te hoge kosten en logistieke beperkingen. De importeurs die hun product normaal uit Brazilië haalden, hadden plots geen papaja’s meer beschikbaar en zo was er veel vraag naar ons fruit. Die situatie doet zich nu niet voor en is er op de markt een overvloed aan papaja’s uit Brazilië, Mexico, Costa Rica, Ecuador... Het aanbod is groot en de vraag eerder beperkt door de gevolgen van de pandemie. Dat heeft een negatief effect op de verkoopprijzen. De mensen beginnen het economisch gezien moeilijk te krijgen. De koopkracht neemt af. Je mag niet vergeten dat de papaja een van de duurste exotische fruitsoorten is”, zegt Guillermo.

Een van de belangrijkste troeven van de Canarische papaja is de nabijheid van de Europese markten. Daarnaast kan ook het feit dat de totale volumes niet zo groot zijn enkele voordelen opleveren. "De supermarktketens voeren een steeds grondiger duurzaamheidsbeleid en hebben daarbij oog voor de koolstofvoetafdruk van hun producten. Bij exotisch fruit hebben de Canarische Eilanden op de Europese markt door hun nabijheid uiteraard een competitief voordeel ten opzichte van de Latijns-Amerikaanse producten. In sommige Europese supermarkten liggen bijvoorbeeld alleen maar papaja’s van dichtbij gelegen herkomstlanden. Aan de andere kant kunnen we als kleine telers, toch zeker als we ons vergelijken met onze collega’s in Brazilië, de productieprocessen en dus de kwaliteit beter beheersen. Beetje bij beetje krijgt de Canarische papaja meer bekendheid en een vastere voet aan grond in Europa”, zegt de teler en exporteur.

Sweet Papaya blijft investeren in het uitbreiden en verbeteren van de teelt. Dit jaar is het areaal met 20% toegenomen en het bedrijf verwacht ook de komende jaren te blijven groeien.

 

Voor meer informatie:
Guillermo Gonzalez de Aledo
Sweet Papaya
Tel.: +34 617469094 (Spanje)
info@sweetpapaya.es

 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven