Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jesús Abenza, Alimer (Spanje):

"We dachten dat de broccoliconsumptie in Europa zijn piek had bereikt"

De consumptie van verse groenten en fruit in Spanje is opmerkelijk gestegen sinds het begin van de pandemie. Volgens de meest recente gegevens van het Voedselconsumptiepanel van het Spaanse ministerie van Landbouw, Visserij en Voedsel lag de consumptie van groenten en fruit in de voorbije maand november 10% hoger dan in dezelfde maand in 2019. De Spaanse consument is duidelijk op zoek naar meer gezonde voeding.

Maar afgezien van de huidige situatie, is er één groente die het afgelopen decennium bijzonder heeft gepresteerd: broccoli. In Spanje is de broccoliconsumptie in tien jaar tijd vertienvoudigd, van gemiddeld 200 gram per persoon naar 2 kg, zo leren ons gegevens van +Brócoli, een vereniging ter promotie van deze groente.

"Broccoli is in de mode", zegt Jesús Abenza, commercieel directeur van de Murciaanse telersvereniging Alimer. “Er is veel consumptie in heel Europa. Vrijwel alle landen hebben hun karretje aangehaakt. Ook in landen als Oost-Europa zoals Hongarije, Roemenië, Tsjechië of Slowakije wordt er veel broccoli gegeten. Broccoli staat op het boodschappenlijstje van heel wat huishoudens in heel Europa”, zegt hij. "We dachten eerst dat de broccoliconsumptie in Europa zijn piek al had bereikt, maar bij nader inzien denk ik niet dat dit het geval is."

Naast volop te hebben ingezet op promotieactiviteiten, stelt de Spaanse sector ook alles in het werk om jaarrond een continu en kwalitatief aanbod aan de Europese markt aan te kunnen bieden, legt Jesús uit. “Broccoli is geen typisch seizoensproduct meer. Het is een basisproduct geworden. Daarom bieden we het al enige tijd jaarrond aan. Om dit te kunnen doen, hebben we onze teeltgebieden uitgebreid binnen een straal van 120 à 130 km rond het centrale magazijn. We hebben percelen in zeer verschillende microklimaten. Zo telen we broccoli op 50 m boven zeeniveau, maar ook op 1.100 meter boven de zeespiegel. Hierdoor zijn we in staat om onze klanten, zowel in Spanje als in andere landen, jaarrond product te leveren”.

De broccoli-oogst van deze eerstegraadscoöperatie, de grootste in de regio Murcia, bedraagt ongeveer 50 miljoen kilo per jaar. Er worden uitsluitend zaailingen gebruikt die het bedrijf zelf vermeerdert. Alimer is met deze cijfers een van de grootste telers van deze groente in heel Europa. "Dankzij onze rassenselectie hebben we ook altijd genoeg product beschikbaar en van goede kwaliteit", vervolgt Jesús. "Wat ons wel zorgen baart, is de factor klimaat. Het weer speelt een belangrijke rol en de laatste tijd spelen klimatologische verschijnselen ons toch parten."

Ook dit seizoen doet het grillig weer zijn duit in het zakje: na een relatief warm jaareinde kwam er begin januari een uitzonderlijke koudegolf die de aanvoer van broccoli gedurende enkele weken fors beperkte. En nu zijn de temperaturen weer te mild voor de tijd van het jaar. “In de eerste helft van februari hebben we in voorgaande seizoenen nog vorst gehad. Eigenlijk is er tot begin maart kans op vorst. In Italië is de temperatuur vorige week bijvoorbeeld drastisch gedaald en ik weet niet of ook wij nog ons deel zullen krijgen. Factoren als deze zorgen er wel voor dat we voor onze prognoses niet te ver vooruit in de tijd kijken”.

Biologische broccoli
Binnen het aanbod van Alimer speelt biologische broccoli een steeds belangrijkere rol. Het product is beschikbaar tussen november en eind mei, waardoor de coöperatie uit Almería leveringszekerheid kan bieden in de maanden waarin de bestemmingslanden zelf geen productie hebben.

“Onze bio-opbrengst bedraagt meer dan 4 miljoen kilo. Op dit moment vertegenwoordigt de bioteelt ongeveer 8-9% van de totale broccoliproductie, maar ons doel is om door te groeien tot we tussen de 15 en 20% zitten”, besluit de commercieel directeur.

Voor meer informatie:
Jesús Abenza
Alimer S.Coop.
Camino de Villaespesa, s/n.

Lorca (Spanje)
Tel: +34 968 460 812
j.abenza@alimer.es
www.alimer.es
Publicatiedatum: