Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jumbo: "Nederlanders eten seizoensbewust en steeds meer groenten"

Afgelopen week 50 procent meer stamppotaardappelen verkocht

In een week waar wintersport weer eens mogelijk was in Nederland, stond bij vele Nederlanders  's avonds de typisch Hollands pot op tafel. Jumbo supermarkt constateerde afgelopen week een grote piek in verkoop van stamppot- en wintergroenten. Nederlanders eten volgens eigen onderzoek van Jumbo seizoensbewust, daarbij zitten groenten al jaren in de lift, ook de vergeten groenten.

Stamppotgroente, erwtensoepgroente en stamppotaardappelen werden in heel Nederland massaal ingekocht bij Jumbo: gemiddeld 50 procent meer dan in de week ervoor. In de top 3 favoriete stamppotgroenten is de onbetwiste nummer één boerenkool, gevolgd door hutspot en andijvie.
De invloed van sneeuw en ijs was ook terug te zien in het zoekgedrag op de website van Jumbo. Er werd volop gezocht naar winterse inspiratie, met als absolute winterse toppers de spruitjesstamppot, erwtensoep en diverse bereidingen van witlof.



Nederlanders blijken erg seizoensbewust als het gaat om hun maaltijdkeuzes. "Dat zien we niet alleen nu duidelijk terug, maar ook de rest van het jaar stemmen Nederlanders de groente waar ze mee koken aan op het seizoen. Dit geldt voor ruim twee derde van de Nederlanders (68 procent)", blijkt uit onderzoek van Jumbo onder ruim 1.000 Nederlanders*.

“Met dit winterse weer doen onze oer-Hollandse wintergroenten het erg goed”, vertelt Olaf de Boer, directeur Buying & Merchandising van Jumbo. “We zijn blij dat deze klassiekers door de langere periode van kou de aandacht krijgen die ze verdienen. Je kunt ze eten in de bekende stamppotrecepten, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden met deze groenten. Daarom bieden we op onze website en in ons magazine volop inspiratie voor de bereiding van bijvoorbeeld boerenkool. Hiervan wordt maar liefst 70 procent meer verkocht dan in de week ervoor. Ook populair zijn de wintergroenten in verse soepen, zoals bij de verspakketten waar gemak en vers gecombineerd worden. Afgelopen week lieten de erwtensoep, pompoensoep en de pastinaaksoep de hoogste stijging in de verkoop zien.”   

Wat ook al langer een trend is, zijn bereidingen met de zogenoemde vergeten groenten, zoals pastinaak en koolraap. Deze klassiekers zijn hip geworden en ook uitermate geschikt om mee te stampen. Bijvoorbeeld in combinatie met de nog populairdere zoete aardappel.

Op zoek naar stamppotinspiratie
Dat mensen door de sneeuw en kou zin hebben in andere recepten, ziet Jumbo ook duidelijk online. Op Jumbo.com is het aantal bezoekers van de stamppotpagina in de afgelopen week maar liefst verviervoudigd. Ook op erwtensoeprecepten wordt volop gezocht: twee keer meer dan in de eerste week van februari. Bovenaan de lijst met meest bezochte recepten staat spruitjesstamppot als populairste recept van de afgelopen week. In de top 10 met populairste recepten staan ook meerdere bereidingen van witlof en erwtensoep. Ook op receptensite Smulweb is een duidelijk stijging te zien in het zoekverkeer naar winterse recepten. Erwtensoeprecepten worden daar bijvoorbeeld maar liefst 185 procent meer bekeken dan anders!

Groente al jaren in de lift
Groenten zijn niet alleen nu razend populair, maar al jaren bezig aan een flinke opmars. Ruim de helft van de Nederlandse huishoudens eet in vergelijking met vijf jaar geleden bewust meer groente (52 procent) en kookt met meer verschillende soorten groente (55 procent). Dit zien we vooral bij jongeren onder de dertig jaar: bijna driekwart van de jongeren geeft aan meer groente te eten en ruim 7 op de 10 jongeren koken met meer verschillende groentesoorten.

Van Nederlandse bodem
De Boer: “Uit het groente- en fruitonderzoek dat we eerder deze maand uitvoerden, blijkt dat steeds meer Nederlanders het belangrijk vinden om gezond en gevarieerd te eten. Groenten zijn daarom erg populair, waarbij de helft het liefste kiest voor producten uit Nederland. Al onze groenten van Nederlandse bodem zijn voorzien van het Planet Proof-keurmerk. En gegarandeerd vers; binnen 24 uur na de oogst liggen de Hollandse groenten in het schap.” 

*Dit onderzoek is begin februari uitgevoerd onder 1.070 Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Bron: Jumbo

Publicatiedatum: